costa rica

costa rica

torsdag 19. juni 2008

Cuba<3

da va cuba gjennomfort, citytouren va veldig bra!! me fikk se mange historiske plasser, som det hjorne der fidel castro stod nar han informerte alle om ke kommunismen innebar, som der che guara gikk a vandra, hans favouritt restaurrant, hemmingways cafeen, Fidel sitt kontor osv.. me sag masse og tok mange bilder.. men eg he ikkje lenger kabelen sa eg kan jo ikkje legge de ut.. men d e jo ikkje lenge te me e heima sa da ska d bli bilder;)

sjolve dagsturen tok 4 timer.. va veldig lererikt og interessant! etter dette tok me oss noge a drikke pa hotell ingleterra, som he pa ein made blitt vart holdepunkt her! sa slappa me av litt pa rommet.. hehe.. etter dette gikk me a spiste middag pa ein restaurrant me fikk anbefalt av ett engelsk par me traff pa city touren..! va kjempe god mat her, a fikk ein fantastisk karamellpudding!! me fant ut at me ville her dagen etter pa og! for me gikk a la oss gikk me ned pa strandpromenaden og traff nogen cubanske gutter me snakte litt med for me gikk tebage!

dagen etter hadde me salsa time!! me blei hentet pa hotel ingleterra av ein mann, som tok oss med ut.. me trodde me sko pa ein buss eller noge, men nei, me sko heim te han.. va ganske kosligt hjem!! veldig lite gjennstander der inne, ein sofa, ett bord, med mange bilder, ett lite skap.. thats it! men d trengtes ikkje sa mye meir!! koselig hus!! danse kunne han og!! han hadde dansa salsa i 12 ar,og lerte oss kjempe mange steg og takter.. va kjempe goy, sjol om eg a kine te tider sag pa kverandre, klodde oss i hode a skylte pa at me va fotballspillere og ikkje dansere.. men me fikk d na te a d va kjempe goy!! heilt supert!

etter dette motte me ha noge mad.. me gikk pa ein italiensk restaurrant der d stod pa norsk uten for pa ett skilt : eneste restaurranten med ekte italiensk mat i karibien..! hehe.. morsomt.. her sag me og ein italia kamp.. foer me itte dette motte tebage a dusja.. va litt varm etter dansen kan du sei.. etter ein god kald dusj, gikk me nedover gatene me gikk i i gar, og eg fiksa meg rastafletter.. va morsomt! hehe.. etter onske fra mamma motte eg jo bare jer sa hu seie...;) sa d blei 98 fletter pa meg! vett ikkje kor lenge de vare, har allerede flettet over halvparten pa ny igjen sjol..! hehe.. etter dette gikk me a spiste middag pa samme italienske restaurranten, foer me gikk opp for a ha karamellpudding.. hehe.. me motte sta i ko i minst 30 min for a komme inn, og enda ett kvarter for me fikk bord.. alt for karamellpuddingen! vell inne sko me bestilla.. me sa me bare sko ha karamellpudding, a han lo litt av oss foer han gikk.. plutselig kom han tebage med ein av kokkene, og sa at me ikkje kunne ha bare karamellpudding.. sa me tok ein fruktsalat i tillegg! va kjempe godt!! heilt fantastisk frukt her nede!! bme tiltrakk oss ganske mye oppmerksomhet fra nabobordet.. trur de trudde me va gal eller noge! hehe.. morsomt!!! me fikk na karamellpudding teslutt!=) a an va kjempe god!!

dagen etter reiste me med buss te trinidad.. (fremdeles i cuba=) bussturen tok 5 timer.. nar me kom fram te hotelle me hadde booka, fikk me litt merkelige blikk.. backpackere pa ett 3stjerners hotell.. va ikkje heilt normalt trur eg..;) me fikk rommet, ett king size room! me hadde ei "doublebed" du konne sove 4 stk i a hatt god seng og ei enkelseng som egentligt va dobbelseng..! me hadde ein evig stor terrasse, romme va delt i 3 rom.. ett me "the double bed", ett med enkelsengen a ett stort bad, med to dorer og ein dusj du kunne ga deg vill i!! hehe=) heilt sjef!! itillegg te dette va all maten innkludert, alt i baren av drikkevarer va innkludert, aktiviteter va inkludert, snacks baren va apen 24t i dognet og alt inne pa omradet va innkludert.. for 300 NOK pr natt! heilt sinnsygt=) me levde i luksus her!! =) 2badebasseng va d og me bodde PA stranden!! tok du ett skritt utenfor gulvet pa hotellet va du pa stranden!! heilt perfekt! sjoen va krystall bla i mange nyanser! kjempefint!! va desverre litt regn nar me kom, men d gikk over og me fikk ett ettermiddagsbad!

dagen etter sko kine og hanna dykka, sa eg instalerte meg pa stranden med ei god bok og sol..;) hadde ikkje lest lenge for ei ung jenta med ein liten gutt pa armen spurte kor eg va fra.. eg svarte noruega, og da spurte hu kor gammale eg va, eg svarte og neste sporsmal va " tienes niños? " = har du barn? eg bare.. ehm.. nei....!!! da satte hu gutten ned pa solsengen min a forklarte at dette var hennes 2ar gamle sonn a at hu sjol va 17 ar...!!!! jaja.. hu satt rett bak meg kjempe lenge.. hu kunne ikkje sa mye engelsk og eg kunne ikkje sa mye spansk, sa d blei bare merkelig.. hu begynte a spor om eg hadde kamera te a ta bilder av oss med, d lag pa romme sa eg sa nei, sa sporte huom eg hadde mobil med klokke.. den lag og pa romme.. sa eg sa nei igjen.. sa ser hu skeptisk pa baggen min.. eg forklare at eg har solkrem og kler oppi der.. sa da va den uinteressang.. hehe.. ungen kose seg med a hive steiner og diverse fram og tebage og finner teslutt ein sneip, som han putter i munnen, legger den mellom fingrene og trekker inn pusten! heh.. royke foreldrene eller?! etter ei stund, kanskje 1.5 timer, kom d ein gutt a slo seg ned me "oss" da tenkte eg "anei, ska eg aldri fa fred? eg vil ha fred og ro og sol og lesa!" men han hadde ikkje tenkt a reise seg opp igjen med d forste..! han kunne ingen ting engelsk sa hu provde med hjelp av litt engelsk, litt bodysprak og ein del spansk a formidle d han ville sei.. rett for han kom, spurte hu om eg hadde type.. siden d bare va ei jenta sa eg sannheten a sa nei.. men d sko eg nok ikkje gjort..! for na foreslo hu at han kunne ver min cubanske type! heh.. de va sjol forlova, sa hu va hans primera novia, forste kjaereste, men eg kunne ver hans andre liksom.. hahahah.. eg bare lo a sa nei.. da reiste de seg opp, fikk d plutselig travelt med a fa meg t a bli vaerende i stolen og sprang bortover stranden med ungen mellom seg..! eg benytta anledningen te a ta meg ein dykkert i sjoen, men de fant meg der og.. sjol om de syns at vannet var kaldt gikk de uti for a komme bort te meg.. "yes".. d de hadde gjort va a legga ungen, (midt pa dagen!!) foer de hadde henta id-korte hans, id kort e ein veldig positiv ting her a de e stolte over a ha d!, de sko altsa visa meg at han ikkje va noge slabbedask, men ett skikkeligt menneske! heh.. greit nok d men eg ville jo ikkje ha ein cubansk type.. noge eg provde a fortella.. eg endte opp med a ligge a lese, mens de betraktet kver bevegelse eg gjor, eg snudde meg vekk fra de, men de skiftet bare side.. plutselig gikk han vekk og eg tenkte at endelig sko dette bli bedre! men han kom tebage med ein blomst a sporte om a fa kyssa meg..! eg sa at nei d far da ver grenser.. a snudde meg a leste te andre siden.. speidet titt og ofte bortover sjoen for a se om kine og hanna snart va tebage..! men de va ikkje a se.. teslutt sporte hu meg igjen, koffar eg ikkje ville ver hans jenta, sa sa eg nei fordi eg vil ikkje.. sa trur eg endelig de tok hintet og gikk..! heh.. endelig!!!

heile seansen hadde pagatt i over 2.5 timer.. sinnsykt irriterende.. greit nok at de vil ver hyggelige a snakka, men de ville jo bare ha verdisakene mine og ein billett ut fra cuba! jaja.. etter at de gikk tok eg meg ein god lang dukkert i sjoen.. foer eg la meg i solen.. hadde kanskje vore der i 30min nar hanna og kine kom tebage igjen..! me bada litt foer me gikk a spiste lunsj og la oss i solen igjen.. lag og stekte ei god stund te og bada masse! kl. 5 gikk eg for a ha meg litt mat, og sa dusje, men nar eg a kine kom te snacksbaren traff me nogen gutter fra canada me hadde snakt med dagen foerog satte oss me de.. de va ein gjeng pa 4 gutter og ei mamma.. han eine si mor va med.. de va 20 - 22 ar.. og d va ein gjeng med vildt forskjellige personligheter..! kulaste gjengen eg he truffe! han eine, bobby, var over 2m og va 100% lost heile tiden.. Ahmed va den mest oppegaende av de, men og hadde sine rare sider..;) han hadde og vore pa snorkletur der han hadde sova med tskjorten oppe pa magen og shorts.. sa nar han drog opp tskjorte og shorts va han mr stripes!=) sinnsykt kult! hehe.. stiligt!! skikkelig roedt a skikkelig kvitt! russeren sa de kaltan va den eldste av de, men va spro han og..! hehe.. han kunne komme te og fra og plutsligt viste han ikkje ke han hadde gjort de siste 5minuttene.. hehe.. han hadde nogen norske gener a va sa stolt over a kunne sei jakobsen pa flytende norsk..;) Prentis va vell ganske slov, men og ganske sosial.. han va 2m han og, men va ein skikkelig mammagutt..! han som hadde med seg mora..;) kuleste va at han ikkje va flau over at han va mammadalt eller at moren va like full som de pa kveldene.. hu va liksom ein av dei.. noge de tri andre og syns!! hehe.. konge gjeng!! hang ganske mye med disse!!

dagen etter sko me ver tidlige pa stranden.. me gikk fort ut i 9 tiden og la oss te.. eg a kine spilte volleyball med nogen cubanske folk, mens hanna inntok solsengen! plutselig forsvant d lille med sol me hadde og d begynte a posregne! skikkelig sa d regna og!! hehe.. hanna va optimist og lag fremdeles ei god stund under ein parasoll pa solsengen=) d ska hu ha! bra holdning! me spilte volleyball i de kraftigste bygene.. ratt! ballen va sa glatt at me glapp an og me sag heller ingen ting! tordna og lynte gjor d og..;) etter at tordenet gav seg sprang me alle 12 uti sjoen og tok oss ett herlig bad! sjoen va vannvittig varm..! herligt! sa gikk me opp og dusja, spiste lunsj og sag fotballkamper! tysklandkampen sag me og deler av kroatia polen.. foer me gikk pa diskotek! morsomt!! eg dansa salsa me ein som var kjempe flinke, kor flinke an egentligt va fikk eg se ei stund etter da han dansa me ei som virkelig kan d! va veldig morsomt, men og flaut!! eg a kine dreit oss totalt ut , da to jenter sko prove a vise oss ein ekstrem hoftebevegelse..! me viste ikkje kor me sko begynna.. de lo og pekte pa oss.. sa me bare skyldte pa fotballen..;) me e ikkje skapt for a slenge pa hoftene sann sa d.. me e skapt for a spille fotball; ) hihi.. me hadde d jaffal morsomt.. d kom ein sean paul sang, og da sleit de ein del m a vite kossen de sko dansa te.. sa da konne endelig me visa at me faktisk kunne noge;) hihi.. nar me kom opp pa rommet d regna sa mye at me fikk vannlekasje pa romme.. a gjett kem sa fikk alle tingene sine gjennomblaute!?!?! nei ikkje kine eller hanna..! e nok eg som he vore den store stygge ulven i ett tidligere liv! jaja.. dokumentene blei litt odelagte, nogen minner fra diverse plasser kunne eg bare hiva, og ein del av klerne mina var blaute..! pengene mine matte henges pa tork og baggen min og sekken min var gjennomvate!! jaja.. shit happends..!

dagen etter hadde me booka ein sein buss, kl 3pm, for a fa me oss litt sol pa dagen.. mn d tordna og lynte sa bare d, a plaskregna!! sa sol blei d ikkje pa oss.. men me fant alltids noge a bedrive tiden med..! snakka me diverse folk og sa hade te de..! va litt trist, men sant skjer..!

bussturen gikk fint.. va veldig harde seter, og veldig kaldt, spesielt nar du e smasyk.. har hatt stygg hoste den siste uken og vond hals.. lure pa om eg har feber na.. e ganske varm i pannen og fryse ein del.. men sant skjer d og..! life goes on..;) bussjaforene gikk litt inn og ut i landsbyene, fatta ikkje heilt ke dei dreiv me men men.. me kom oss fram, fant leiligheten te blanca igjen, blei godt mottatt der, gikk ein tur, la oss, sov 5 t og reiste te costa rica..! litt kult.. me reiste kl. 09.30 og va framme 09.45, men flyturen tok 2t..;) mn pga tidsforskjellen blei d sann..! litt toeft!

sa na har me fatt sendt alle cubanske gjenstander heim.. tok ikkje sjangsen pa a ta de me i og me at mange frarada oss d! sa satse pa at d komme fram!! inntrykke av cuba e at d svarte te mine forventninger og droemmer! cuba e kort oppsummert ett land bestaende av matrasjonering, mangel pa ravarer, gamle biler, gamle byggninger, salsa, musikk,hyggelige mennesker, innpaslitne mennesker, koselige gater, alt e tebake i tid, alle royke sigarer, alle ser ut t a ha d bra sjol om d kanskje ikkje e tilfelle! eg digge dette landet her!! min droem kom i oppfyllelse her og!! =) fidel hilse te alle;)

na e d bare ei natt i costa rica og sa tar me turen te new york der me treffe Anders og viktor! blir kjempe bra!! sa e d fillen meg bare 6 dager igjen te me ska reisa hjem..! me reise heim pa tirsdag men sette ikkje bein pa norsk land foer onsdag 12.55 pa dagen.. sa ma eg a kine venta i nogen timer pa gardemoen foer flyet hjem te sola gar videre 16.25 og e antatt a lande 17.40=) glede meg te a treffe alle igjen, men blir litt trist a ikkje reise meir og! har vore mye opp og ned pa turen, men mest opp og reiselysten he bare vokst!=) blir nok fleire turer med arene=) snakkes i new york!=)

hasta la vista!

1 kommentar:

Elin sa...

Hei Vennen!

Nå begynner jeg snart å telle timer! Skal bli deilig å få deg hjem nå! Me glede oss alle sammen!
Kos dokke masse i New York!

Store klem fra Mamma