costa rica

costa rica

lørdag 15. mars 2008

Hoi an og hue

daa hadde me vore ein svipptur innom hoi an og hue og.. me tok buss fra nha trang paa kvelden, siden d va ein laaange tur. 11 timer. me brukte siste dagen i nha trang te a gaa paa strandaa, bada, nyda live, spisa middag aa faa me oss siste del av byen! bussen gikk kl. 6 sa me hadde god tid!

mens me venta pa bussen me hotelle vart, snakte me me ein mann, aa han va sikekr pa at me sko fa sleepingbus. me syns d va kjempe kult! for me sko jo reisa heila natta! me vendte oss fort t den tanken, men tok gleden litt pa forskudd! bussen som kom va ein sittebuss.. dar va nemlig to busser som sko ga, ein vanlig og ein sleeping..men me hadde bare betalt for sittebus, sa me motte fint bare ta denne!

itte ein times kjoring skrudde de av lysa, sa d ikkje gikk ann aa lesa meir.. eg aa han bak meg gjorde tappre forsok pa a lesa i d lilla nodlyse som va.. me klarte d litt, men gav fort opp.. sa kom me i snakk me han bak, Chad fra amerika! han va 20 aar, samme som kine og hanna! va ein koselige fyr! me snakte lenge me an, spelte kort og lerte han yatzy.. ganske kult!! naar klokka va 2 gikk de tebake te setene sine for aa sova, men eg som har litt vansker me a sova pa busser, laag vaaken og horte paa musikk. akkuratt i d eg holdt paa a sovna kom eg pa at aaneei, me hadde glemt malariatabelettane!! fillen.. dei laag i den store sekkenm sa d va ikkje mulig aa faa tak i de.. saa da laage eg vaaken me ein stemme i hode mitt : ikkje glem malariatabelettane!

jaja.. itte ett par timer med musikk begynte d aa ble lyst sa eg kunne lesa igjen.. leste litt men va veldig trott, sa eg holdt akkuratt paa a sovna naar me kom inn i byen, og der va d den forbaska tutingaa.. traffikken her e heilt sjuge!! dei tute aa tute aa tute!! ska ver sa sygt glad naar eg komme vekk fra den!!

me kom te hotelle 06.30, og sjekka inn paa d hotelle der bussen stoppa.. d va ett hotell t 4dollar pr stk, for 3mannsrom, og d va badebasseng aa laag greit nok te.. saa me sjekka inn der aa gikk ut for aa sjekka ut byen! me fant ut at d bare va 4km te strandaa, sa me gikk bort dit. der traff me igjen chad, som og budde paa samme hotell som oss, og spilte volleyball, bada, gikk langs strandaa og bare noyd live! litt morsomt og for der me la oss paa solsengene, der va d svensker paa ei sida av oss aa 2xnorske paa andra siaa.. hehe.. tilfeldigt! fangte ett par krabber te ett par av de norske ungane, aa d va suksess d!

paa kvelden gikk me tebage igjen, gikk innom ett postkontor for aa posta litt seine brev..;) for me gikk ut for aa spisa.. fant ein kjempe koselige restaurant! itte aa ha spist oss gode aa mette sko me tebage paa romme aa se film..

me fant ein easthern promisses elle noge.. ein skikkelig drittfilm.. kine sovna itte 3 minutt, hanna gikk aa la seg itte 10 minutt, saa der satt eg aa chad, fatta liga lide av filmen begge to, men me sko jaffal se an! eg sleit veldigt me aa holda meg oppe, for eg hadde jo vore oppe 42timer uten aa sove.. saa ja alex, eg klare dogna..;) hadde klart 48timer, hvis eg hadde vilt, men me sko reisa vidare dagen itte kl. 8 sa me motte opp kl. 6.. saa blei bare 4 timer sovn her og..;)

turen opp te hue gikk ganske fort.. bare 4 timer.. saa va liksom ikkje noge problem for oss som e vandt me aa reisa litt lengre. me sjekka inn paa ett heilt greit hotell, stort rom og reint! me sjekka inn her aa gikk sammen me chad rundt i byen for aa sjekka ut ke som skjedde! me spiste paa ein fantastiske italienske restaurant, for me gikk ned t elva.. der traff Chad tilfeldigvis nogen fra skolen, sa d va ganske morsomt. me gikk tebage te hotelle for aa henta bussbillettane te dagen ittepaa, booka ein sleepingbuss denne gangen..;) siden turen naa sko ver pa 13timer.

saa itte aa ha booka tur de DMZ, tur rundt for aa se rester og ting fra vietnamkrigen, saa gikk me te ett kjent sted.. huske ikkje heilt ke d hette.. men me gadda ikkje betala for aa gaa inn for aa se meir stein byggninger.. sa me gikk rundt.. d va evigt langt, d va varmt, og de vannflaskeselgerane som ellers pleie irritera veda av oss, va ikkje aa se nogen plass.. folk som sa d sko ver kaldt her oppe kan legga seg.. d va siiiiinnsygt varmt, aa me motte til og me smora oss me solkrem! men me klage ikkje pa d;) itte ein time halvannen gaatur fant me omsider ei som solgte kaldt vann! me satte oss ned her pa plastikkstolene, aa slapte litt av i skyggen, for me gikk aa kjopte hatter, hue va jo hattehovedstaden saa eg aa hanna gikk te anskaffelse av saannen spisse hatt!;) ganske kult! men vildt irriterande aa motta gaa rundt aa beran..

sa gikk me tebage me hattane og slappa litt av for me gikk ut for aa spisa middag.. me spiste paa ein tempelrestaurant, for me gikk ut paa ein bar kalt DMZ, som sko ver kjempe bra.. her kunne me skriva hilsner paa veggen, snakka me folk, horra paa musikk, spela biljard, og best av alt d va ein storskjerm som viste fotballoppdateringer.. hoydepunkter fra kamper, og ein heile foballkamp.. ganske digg! me sko te aa gaa naar klokkaa va halv 11, siden me sko opp kl. 5 dagen itte, men me traff de tyske guttane fra mui ne igjen sa me blei sittande der te 2.. men d va ganske kjekt sa d va verdt d!

me stod opp kl.5 for aa pakka sekkane. va litt vanskeligt for enkelte aa staa opp, uten aa nevne navn..;) mens andre kom seg opp uten problem.. me spiste nogen halvtorre baguetter fra i gaar te frokost, siden frokosten ikkje sko ver for 6.. men daa sko bussen gaa.. men naar me kom ned fant me ut at bussen ikkje kom for halv 7 sa me rakk frokost nr. 2... d va og frokost innkludert i prisen pa turen, saa itte ett par timers kjoretur i bussen fikk me frokost nr. 3.. ganske morsomt! me va ganske mange skandinaviske paa turen sa d va litt kult.. me va jo 3jenter fra norge, d va ein dansk mann og jaffal 5svensker..

me va fust innom ett museum, for me va paa ett minnesmerke, saa va me paa ett minnesmerke te , for me spiste lunsj.. paa d sista minnesmerke va d te min og kines glede, trapper, saa me tok utfordringen aa sprang opp alle..;) ganske morsomt.. folte oss litt dumme, siden alle saag rart paa oss, men d brydde ikkje me oss om..

saa va me i nogen tunneler her og.. disse va litt skuffandes, i og me at de va storre og bredere enn de i saigon.. eg kunne sta oppreiste i heile tunnelen, men d va bare eg aa guiden som va asiatisk som kunne d! ;)

me sko ble sluppen av paa veien siden me sko vidare oppover og ikkje tebage te hue, saa me motte venta 3 timer paa bussen paa ein ode plass.. d fantes ikkje restauranter elle noge.. den restauranten me fant va d bryllup paa, saa me trakk oss fort vekk! teslutt fant me ett hotell me noge mad.. eg aa kine bestilte fried rice with eggs, a d va akkuratt d me fikk, som regel e d jo hakka opp aa blanda, me litt gronnsaker, men naa fikk me ett stk stort egg over risen..;) morsomt! jaja.. mad e mad.. me spilt elitt kort, motte lera chad presidenten, for me gikk te der bussen sko gaa.. saa satt me der aa venta.

paa bussen traff me de tyske guttane igjen, men d va ein sleeping buss, sa de fleste sov. eg va saa sinnsygt trotte at eg sovna me ein gang. vaakna av doluktaa ganske mange ganger, eg sov rett me doen, sa d va temmelig sterk lukt! trudde eg sko do te tider.. motte ligge me hode vekk fra doen for aa faa pusta! paa fuste stoppe vaakna ein liden gutt, og mora hans va ute. eg aa chad gadda ikkje gaa ut av bussen siden me kom paa 2min for. sa me va de einaste i bussen me ungen.. ungen kom grinande bort te meg, og der stod eg innelast i bussen me ein unge som ville te moraa.. eg fikk roa ned ungen, aa han holdt paa aa sovna paa skulderen min naar eg endelig fikk kontakt me kine utenfor, som gikk bort te ett bort me masse folk, og brukte d einaste vietnamesiske orde me kan omtrent: gjay som betyr gutt! de forstod ke som skjedde og alle kom bort.. saa d ordna seg t slutt.. herligaste ungen!

ellers gikk bussturen smertefritt! sjol om doen lukta verre enn alle doane me he vore pa tesamen, men me fikk jaffal sova godt. saa naa e me vell framme i Hanoi, litt skuffa over byen som sko ver sa bra, men me har jo nettopp komt.. men saag ikkje saa bra ut! men me ska ut aa utforska naa sa me faar se!

klem

2 kommentarer:

Elin sa...

Hei vennen!
Håper dere husket malariatablettene?

Det e d eg alltid har sagt:"Gje Annelin en unge til å fange krabbe til, ellen trøste en liten tapp, så er Annelin i sitt ess!"

Me kan prøva skype neste gang du e på nettet!

Var isbaren like god som Lonely Planet ville ha det til?

Hils Kine og Hanna og ha det fint i Hanoi.

Anonym sa...

Hei!
Tok en titt på alle bildene dere har fått inn, - fantastisk! Alt blir litt mer virkelig da.
Hørest litt travelt ut med all bussingen, men det må vel til om dere skal få oppleve noe.
Fortsatt god ferie!
Klem fra Rose