costa rica

costa rica

onsdag 26. mars 2008

Laos- heilt fantastisk!

da va laos og unnagjort, men me fikk alt for liten tid! pga ett litt langt opphold i vietnam hadde me bare 5dager i laos, men d va verdt d i og med at me hadde d sa bra i vietnam! fuste dagen i laos gikk med pa a bli kjent med byen, slappa av og nyda den rolige tilverelsen. me va ute a spiste me chih ( kia) som opprinnelig e fra laos, men va flyktning me familien sin for 20 ar siden te canada. ganske koseligt!

dagen etter reiste me te vang vieng. her blei me mott av ett enda meir avslappa miljo, om d va mulig. her gikk restaurantbesok ut pa a ligga mens du spiste aa se friends pa storskjerm. friends blei vist pa utallige restauranter heile dagen, kver dag. ganske kult!! me bestilte og tur te dagen etterpa.

dag nr to i vang vieng va d utflykt te grotter og kajakking. de to fuste grottene va store og morke. du motte passe litt pa at du ikkje datt ned i hyull som kunne ver veldig dype, men me hodelykt og stearinlys blei d ett noksa koselig miljo der inne. me blei fort kjent me paul og clement fra canada og ett par andre fra andre steder i verden. va ein som va fra texas, men som i fjor sommer studerte norsk i oslo.

etter de to forste glittrande, morke og spennandes grottene va utforska va d lunsj. me fikk stekt ris med egg, og grillspyd. va kjempe godt! itte ein halv times lunsj, va d klart for a bli litt blaut. den siste grotta motte me bruka tube inni. tube e ein store ring som du ligge aa flyde i. grotta va altsa under ett fjell, med vann, sa d blei ein vat, men bra opplevelse! einaste minuset va at eg va blitt syk for to dager siden, sa eg froys ganske masse, aa hadde ein stygg hoste. men men.. kan ikjke gi oss av den grunn!

inne i grotta blei d vannkrig og kapplop, eg og paul, mot kine og hanna og igjen mot clement. ganske morsomt. men itte ein del vannkrig, draing, latter, lek og morro, kom eg aa paul inn og ut fuist av alle..;) goy!! me sko ta bilde me oss tri jenter og clement ittepa, som igjen endte me ein drukna clement, som tok igjen pa oss etterpa..;) vannkrigen fortsatte med andre ord!! morsomt!!

itte dette gikk med nedover ein landsby i ca 30 minutt.. va litt spennende, trist og godt aa ga igjennom her..! me fekk se barn i 4-5 ars alderen og oppover som leita etter mat i elva, kossen folk bodde og kossen tilverelsen her va. men t tross for de darlige levevilkarene de hadde, smilte de og va veldig glad for a se oss..! har alltid hatt lyst t aa ga igjennom ein saanneion landsby, sa d va kjekt a fa oppleve d! se litt kor godt me egentligt har d hjemma, a lera mye om andre kulturer!

etter dette va d padfling i kajak ned elva. me stoppa pa ein av mange barer langs elva, og spelte volleyball me heila turgruppa. men siden me va ein turgruppa fikk me bare ein time eller noge her. for me padla vidare! pa vei nedover elva traff me pa de to amerikanske vennene te Chad, sean og alec, som me tok bussen fra vietnam te laos med. me snakka litt med dei, for me fant ut at me sko spisda middag me dei. me avtalte tid og sted, for me padla vidare nedover elva. me sko mote dem kl. 8, men nar me kom te restauranten va dei ikkje der.. me leita litt ette dei, men fant oss heller ein av chillrestaurantane med friends, og spiste her for me sko finna resten av turgruppa fra tidligare pa dagen. eg va ikkje sa svolten, siden eg ikkje va heilt i form, men provde a fa i meg litt pomfri. men sovna for eg va komt halvveis.. nar eg vakna hadde de rydda vekk maten .. hehe.. saann kan d ga..;) men eg hate a ga glipp av noge, sa eg gadda ikkje ga a legga meg, men blei heller med ut me resten av gruppa..! me gikk pa ein bar og satt aa snakte litt, for me gikk vidare te ein ny bar ved elva.. sioden de har forbud mot a spille musikk etter 23.30 i heila laos, blei d ein tidlig kveld .. heldigvis..;)

dagen etter sov eg litt lenge. trengte ta igjen litt.. hosten hadde forverra seg, a eg va avhengig av astmaspray for aa kunna pusta skikkeligt. va ganske tungt a puste.. litt ekkelt men men.. sa eg sov te 10.45, sa spiste me frokost og tok ein tuktuk te elva for a tube ned. ganske chill aa bare ligga i ein store ring a flyta nedover elvebredden! me stoppa pa samme baren i dag, a mens kine og hanna spilte bordtennis, fant eg meg 11 svenske og engelske gutter a spelte volleyball med de i 3 timer. kjempe kjekt!!=)

itte dette motte me flyta vidare nedover, d va 6km ned, og me hadde klitt darlig tid. d begynte a ble seint , begynte a blase litt aa eg froys! men etter mange harde moter med steiner som me ikkje sag under vanne, litt kjemping mot vinden, torden og latter va me endelig framme og kunne hoppe i ein god varm etterlengta dusj. sa va d klart for middag, me spiste med paul og steve, steve e ein fra england som me traff pa vei ned elva. me spiste pa friendsplassen som me va blitt sa gloade i, for me gikk pa fullmoon partye. va ganske kult! tok heilt av!! masse dansing og sang heilt te 23.30 da musikken blei stengt pga forbudet. men me ga oss ikkje der. me fant ett nytt sted med bal og gitarspilling og begynte a snakka med de 12 stk som allerede va der. itte ein liden samtale pa engelsk viste d seg at alle de 12 stykk som va der, og va fra stavanger.. hehe.. snakk om tilfeldighet.. de va der for a feira 3 30arsdager.. men va litt veldig gode i gassen.. itte ei stund fant me ut av d va pa tide med sovn, sa me gikk og la oss.. me sko reisa dagen etter sa me trengte litt sovn.

sisiste dagen gikk med pa litt shopping og litt internett.. eg hadde sport ein veldig god venn av meg, primstad, om han kunne sende meg nogen sanga pa hotmailen, siden eg endelig fant ein data me itunes., dvs eg hadde mulighet t a legge inn sanger pa ipoden.. han tok utfordringen pa strak arm,og sendte meg ikkje mindre enn 79 sanger.. fytti for ein helt han e!! =) evig takknemlige!

sa va d busstur for alle penger. itte ein busstur pa 4timer pa siden av ein pratesyk mexicaner va me tebage i vientienne, og sko ta bussen derifra te grensa te thailand, der me sko bytta buss.. me fikk ein skranglette buss, og fryktaa at me sko motta sitta i denne i 2timer. men me hadde blitt fortalt feil, d va bare 20 min te grensa, sa d va jo flotrt! pa grensa gikk d som smurt! gikk kjempe fort opg tesamen tok vell innsjekk og utsjekk 15min.. me e vandteme 2timer.. me fikk og ein overraskelse nar me sag kem som og sko ta vipbussen te bangkok.. sean og alec, amerikanerne som ditcha oss pa restauranten..=) d viste seg at dei va trotte sa dei spiste tidlig og gikk a la seg 19.30. men de hadde leita itte oss sa de da.. men..;) hehe.. vip bussen me fikk denne gang va virkelig ein vip buss! god plass, gode seter og bare velstand..! til og med eg fikk sova her!

me va framme i bangkok 05.00 am, sa d va tidligt, men me fikk rom pa sawasdee, der me sov sist,. me spiste frokost for me gikk a la oss for ein time. itte dette va d opp aa shoppa gaver, og diverse som sko sendas hjem. me traff chad igjen og blei med han te skolen hans, der me giikk a bada i ett kjempe fint badebasseng, og fikk treffe vennene hans der! heilt supret! men dokk sko sitt fjese t sean og alec nar de kom ut i gangen pa skolen og sag oss der og..;) hadde nok ikkje venta d nei!;)

dagen etter d motte eg pa sykehuse igjen for a sjekka hosten min. sleit fremdeles med a puste sjol, og etter ein lungetest fant de ut av eg bare brukte 76% av det eg sko jer.. alt over 80% va greit nok, men d va vist ikkje heilt bra! sa de gav meg ei sproyta, astma medisiner, som eg ma ga pa kver dag og noge antibiotika.. hehe.. a eg som har provd a unnga astmasprayen i sa mange ar.. jaja.. ein gang ma eg vell begynna! ;) har jaffal blitt mye bedre etter d sa d vise vell at d va nodvendig!

itte sykehuse blei d litt meir shopping, for me traff chad og hadde lunsj med han, for me forta oss vidare te poistkontore for a senda hjem ting, for me sko reisa te pattaya. va litt trist a sei hade t chad, for me vett ikkje korti me treffan igjen, men han sko perova a komma te new yuork nar me cva der.. broren hans bor der sa han sko besokan i sommer uansett, sa han tenkte a sla to fluer i ein smekk..;)

men itte ein 3 timer lange busstur i minibuss, med nogen pratesyke franskmenn va me framme i pattayaa, og kom te leiligheten me sko bo i.. fytti for ein leilighet!! me kan nok ikkje kalla oss backpackere nar me bor i den!! eg trur eg har sendt hjem feil kler.. he sendt heim alle litt finere kler, siden me ska pa safari snart.. men burde nok hat ett par fine kler her!! leiligheten har ei stua, ett kjokken, to store dobbelrom, to bad og alle rom har eget air con.. leiligheten e heilt ny, aa fytti sa flotte an va!!

ellers kryr d av norske her. ganske kult!;) fuste kvelden sko me bort pa den restauranten som tilhore leilighetene, og der fikk me servert norsk laks og poteter.. herligt!! de har og kjottkaker, tomatsuppe og diverse andre norske retter, sa her kan me frottsa..;)

dagen i gar gikk med pa avslapping me bassenget, for me gikk aa handla inn te taco og kosekveld, for me spiste lunsj og gikk pa stranda som va rett nedi her.. ikkje den finaste stranda, men me 33grader i sjoen, skyggen og i bassenge, trenge du litt avkjoling.. ikkje at me fikk d da men.. va ittekvert kaldere pa land enn i vann! e virkelig hett her!! men me klage ikkje..;) pa kvelden lagte me taco. ska og nevnast at siden kine og hanna e veldig darlige t a sta opp, de e ALLTID ein halvtime etter skjema, aa hvis ingen vekke de komme de seg ikkje opp, sa kine at eg sko bare sova sa lenge eg klarte sa sko hu ha eggerore klart nar eg sto opp hu!! va ei veldig god eggerore og!! veldig bra start pa dagen! ska og nevnast at i dag lagte eg pannekaker te frokost te de!! va og veldig bra!!=)

lykke t me snostormene hjemme..;) hihi.. sende dokk nogen varme tanker fra her! klem

9 kommentarer:

Mamma Otta sa...

Hei på dere! Det høres ut som dere lever helt kongelig nå! :-) Jeg har fått lyst til å dra på tur til både Thailand, Vietnam og Laos! Kos dere videre med både norsk mat, thaimat og pannekaker! Hils til dattera mi:-) Lykke-til-videre-hilsen fra Hannas mamma:-)

Jordå rundt 2008 sa...

hehe=) ja me leve som grever her!! anbefale deg a ta ein tur!!=) kosa deg vidare!! hanna hilse masse tebage!! klem

Kine sa...

Ska vel kanskje nevnast at eg hjalp litt te me pannekakene i dag.. eller?? komme meg opp naar eg bare vil :P.. Men det e ein ekstra trygghet i at du e me og kan vekka osse syvsovere.. Naa blir det vel snart kjoettkaker paa oss.. elle ka..??

Jordå rundt 2008 sa...

hehe.. okei.. stemme.. du va god hjelp te steikinga.. bare synd at d tok 25 min pa kver pannekaga..;) hehe.. sa na e d bare hanna d star pa..;) litt tvilsom t at hu nogen gang komme seg opp fust aleina men..;) kjottkaker eller laks pa gang.. klare ikkje bestemma meg!!! ke ska eg ta?

Kine sa...

Jepp.. eg e veldig spendt paa frokosten i maaraa! det blir nok veldig bra..

Elin sa...

Hei
Kossen ska me lokka dokke heim igjen - dokke har jo alt fra laks, kjøttkaker, taco og pannekaker!!

Dokke e jammen heldige som får benytte den flotte luksus-leiligheten!

Goe jenter - ska ha deg godt!

Kos dokke!
Klem fra Mamsen

Anonym sa...

Hei,hei Annelin.
Lenge siden jeg har vært inne på bloggen din og lest om alt det spennende du og vennene dine opplever.
Det er jo nesten som et eventyr! Du e flinke som har greid å spara penger og tør å gjennomføre denne til dels farlige reisen.
Synd at du har måttet vært innom sykehuset noen ganger, men de er jo flinke på sykehusene i andre verdensdeler og:)
Er kjempeglad i deg,og koser meg med å lese om alle de nye vennene som du treffer verden over.
Her hjemme har vi fått noe rødkledt i huset som kaller seg russ! Ha en super-duper fin tur til Afrika og jungelen. Vær forsiktig.
Stooor klem fra tante på Hana.

Elin sa...

Hei Tante Grethe!

Så kjekt å lese kommentarene dine! Du e jo så fine, vettu!

Ja, de oppleve jammen mye kjekt, disse jentene! Sko ønsket det var meg!!! De gjør jo bare sånne kjekke ting så eg og har lyst å gjør!!

Kjekt med sånne røde ting i heimen! De e jo så søde i den alderen! Kos dokke!

Klem fra Elin

Jordå rundt 2008 sa...

hehe mamma... ikkje ver redd.. din mad e mange ganger bedre..;) a kan jo ikkje fa ein klem av deg her nede heller.. bare 89 dager te hjemreise na.. gar vel fort d..;)

takk for kommentarane tante!!! veldig kjekt at du tar deg tid te aa legga inn kommentar!!=) har mange gode opplevelser, nye venner og masse aa fortella jah!! bler goy a komma hjem a dela d me dokker!=)

nar d gjelde de rodkledde figurane som snart titte fram i gatene, sa husk: du har lov a jer akkuratt ke du vil me dei..;) sa ikkje ver redd for a driva hekkan me dei..;) jer litt fra meg og.. hihi.. hilsa te hu roda, a sei hu ma nyda tia!!!=) gla i deg!! klem