costa rica

costa rica

lørdag 8. mars 2008

muine

Hei hei alle i hopas! kossen staar d te? fust maa eg beklaga for aa ikkje ha oppdatert boggen paa ei stund, men me komme ikkje inn paa ann.. me proeve kver gang me e paa nette, saa forhaapentligvis finne me ein data som ikkje e sa hemma!

ellers har d blitt litt endring i planane. me sko jo bare ver i mui ne i 3-4 dager, men me hadde d saa fantastisk her at me va her i 8 dager og reiste vidare den 9dagen. saa me har litt lite tid igjen naa.. men funke fett d! i muine hadde me alt! sol, varme, sjoe, kitesurfing, kjekke folk og bra miljo. me bada kver dag, spelte beachvolleyball, kita, proevde jaffal, aa hadde den besta tiaa! va heilt fantastisk! for fuste gang paa turen hadde eg ikkje heimlengsel heller..;)

me proevde som sagt kitesurfing. dette va heilt konge! me hadde kver vaar instruktor, min va fra england. han va 35 aar, men va som ein 20aaring.. va kjempe kule! hav va faktisk blikkslager, saa pappa her har du ein konkurrent.. men han her jobbe me fotballstadioner og saann rundt om i heile verden. naa har an daa lagt dette yrke paa hylla for aa jobbe som kiteinstruktor. han va veldig flink og.

fuste dagen saag me ein film om d grunnleggande. varte i 1time. saa va d aa lera aa setta opp ein kite, sikkerhet og selfrescue. paa slutten av dagen floy me ein liten lege kite. for aa faa ein folelse av kossen ein vanlig kite va.

dagen ittepaa va d fust 45 min me flyging av kite pa land. saa va d bodydragging. dvs at me gikk ut i sjoen uten brette, bare me kiten, og lot oss bli dratt etter vinden. fust va jeff me meg uti, og eg hang paa han.. her gjorde me powershoots, dvs me floy kiten saann at me hopte/floy bortover.. drid kult! ittekvert sko eg uti aleina, boddydragga ut, snu kiten i lufta aa bodydraga mot ett bestemt punkt tebage igjen. meininga me dette e at d e du saa ska styra vinden og retningen du sjoel gaar i, og ikkje vinden som tar deg. hvis du miste brette ditt for eksempel, ska du klara aa bodydragga tebage t brette, uten aa mista kiten i vanne. me holdt paa me dette ei stund, foer me gikk uti med brette. gjor akkuratt d samma, me stod ikkje paa brette, men me lerte kossen me sko svoemma med brette osv..

tredje dagen sko me ha waterstart.. dvs at me faktisk sko staa paa brette. eg kom meg opp uten problemer fuste gangen, men bler saa overraska at eg glemte aa styra kiten, saa eg trynte itte 5meter. hehe.. eg provde ett par ganger te, men motte gi meg pga senebetennelse i haandaa. kjempe sjibt! saa me blei enige om at eg sko prova igjen dagen ittepaa.. hadde forresten ett veldig bra hopp denne dagen, probleme va bare at d ikkje va meiningaa, og eg landa paa fjese. siste gangen eg va ute va ikkje vinden saa bra, saa d va veldig vanskelig aa relaunsja kiten, dvs faa an opp av vannet igjen.. dette pleie egentligt ver lett men denne gangen gikk d ikkje.. eg blei tatt av vinden aa blei trukke utover, og ikkje inn mot strandaa.. foelte meg lost daa! va farlig ner de roede flaggene, som signaliserte at paa andra sida av disse va d farlig aa kita, naar eg endelig fikk an opp og klarte bodydragga meg opp te strandaa igjen. va ei n smule nervos jah!

fjerde dagen provde eg igjen aa komma meg opp paa brette.. klare komma meg opp paa brette og klare aa staa litt.. men tingen e at naar du gaar ut me kiten og brette holde du kiten i hoyra haandaa, ja eg sa rett naa.. hoyrehaandaa..;) og brette i venstrehaandaa.. aa kiten e jo ganske tung i vinden saa d bler ein tung belastning for handledde, og senebetennelsen mi. for aa komme opp paa brette presser du handtake litt t hoyre for du drar hardt til venstre. saa ligge du aa vente t du kjenne at du blir dratt opp av vanne. nar du blir dratt opp av vanne maa du igjen bruke ei hand, hoyrehaanda, te aa rette opp kiten me.. aa d e her eg slide.. itte aa ha svomt me kiten i hoyrehaandaa ei stund, faar eg krampa, saa nar eg ska retta opp kite nfaar eg krampa og maa bare slippan.. saa d blei ikkje saa lenge surfing, men ett par fine hopp.. heldigvis kan me i familien min springa i lufta, santvell pappa?! hehe.. saa eine gangen va eg gaanske hoyt oppe, mista brette og reagerte me aa springa i lufta. fikk ett par bemerkninger paa d naar eg kom opp igjen kan du sei..;)

saa kitelappen e faatt, men ikkje fullfort.. alle oss tri klarte komma oss te level 2i, som e der du komme deg opp paa brette men trenge litt trening paa og staa.. instroktoren min va ganske irritert paa armane mine, for eg va vistnok ganske close t aa klara staa lenge.. ! noge av d som va morsomt me kiteskolen, va d at me hadde beach boysa. kver instruktor hadde sin egen beach boys! saa de sprang aa kledde paa oss utstyre, pakka ned kiten, pakka opp kiten, la ut linene, SYDDE de odelagte kitane me SYMASKIN, legg merke t at dette va gutter..:) saa dette va ganske kult! dagene gikk med paa aa spille volleyball me beachguttane, bada, henga me kitefolkaa og bli kjent me nye folk!

hadde nogen fantastiske daga som bare floy avgaarde! va trist aa motta reisa vidare! de fuste kveldane gikk med paa spilling paa terrasen paa hostelle, og gaa ut og spisa. ittekvert fant me ein beachclub, som me gikk paa resten av kveldane. her va d ein inneplass med bar for de som ville d, me holdt oss te sprite og cloa, d va billiard, sofagruppa, bord og stoler, terrase du kunne sitta paa, og best av alt, d va utlagt tepper paa strandaa som me kunne sitta aa nyda kvelden, maaneskinne, stjerner og bolgeskvulp! heilt fantastisk!! ellers har me faatt mange nye venner her, som me komme t aa holda kontakt me.. eg og kine planlegge allerede ein tur ned te nestear, for aa kita me folkaa igjen.. hadde vore fantastisk!

men saa kom virkeligheten inn igjen. eg har foelt eg har levd i ein droem den sista uka. men plutselig gikk d opp for oss at me bare har 10 dager aa komma oss opp te hanoi paa, og me ska innom nha trang, hoian og hue fuste.. og maa nok ver i hanoi ei stund for aa faa visum te laos.. saa me har litt knapp tid.. saa i dag reiste me vidare! d va me tugt hjerta.. heh.. eg og kine ville nyda den siste kvelden max, saa eg, kine, jeff, mr. hai - kine sin instruktor, aa king, min beach boy, og andrew, ein fra australia gikk fust paa wax, den vanlige cluben, foer me reiste te ein club der jeff e dj, og tilbragte resten av nattaa der. naar klokkaa blei 4 gikk eg og king og kine og hai tur langs strandaa for me gikk heim te hotelle for aa pakka ferdigt og sova ein liden time..

Me reiste fra mui ne me 30grader +, sol, sjo, kjekke folk, bra miljo, ein droemmetilvarelse, og satte kursen mot dalat. her blei me dratt ut i virkeligheten igjen. dette e ein fjellandsby, veldig liten ein, me regen og trafikk. ingen sjo eller sol. faelt!! hehe..;) me kan jo ikkje klaga.. fuste dage me maa gaa me heile sko, langbuksa og genser. me ska bare ver her i 2 netter for me sette kursen mot nha trang, som ska ver strandhovedstaden her. glede meg te aa faa varme igjen..;) trur me har blitt litt bortskjemte!

ska og nevnast at me igjen har faatt besok av Hege, vennina te Kine som e paa utveksling i hong kong. de hadde ferie naa saa hu kom te oss i mui ne paa tirsdag og reise tebage i morgen kveld.. kjempe kjekt aa ha henna med! hu e saa toffe! reise aleina og ordne opp! va kjekt aa ver 4 igjen og saa ingen trenge sitta aleina.. veldig kjekt! i morgen ska me paa ein rundttur i bye, saa me faar me oss d som e her naar me fusta e her. saa satse paa me faar fint ver te d.. me har jo ikkje jakke me oss...;)

3 kommentarer:

Elin sa...

Hei vennen!
Akkurat nå snakke eg me deg på Skype. Kjempekult!
Klem fra Mamsen

Anonym sa...

Hei Annelin! Kjekt å lesa kordan det går med dokke:-) Eg har ikkje hatt tid å vær inne her på ei uke- men det hadde jo gått bra- siden dokke ikkje hadde klart å skrive nye innlegg alikevel:-)
Snart påskeferie her- vet ikke kordan dokke merke det der dokke er?Er vel ikke påskefeiring der?
Ellers er det godt å høre at du ikkje har hatt nærkontakt med tigrer og annet slikt fælt i det siste....
Ha det godt så lenge! Klem fra nancy

Anonym sa...

Hei alle sammen:)
Det er kjempekjekt med kommentarene dokkas. Eg klare dessverre ikkje lesa de, men mamma leser de for meg når vi snakkes på skype. Eg sette veldig pris på alle som følger med meg på turen. Fortsett med det!

Det e nok ikkje noe påskefeiring her i Vietnam, nei.

Nå har vi kommet til stranden med sol og varme igjen, og soler oss og slapper av.

So long!

Klem fra Annlin