costa rica

costa rica

torsdag 22. mai 2008

Iguazu falls, uruguay og argentina=)

Javell.. da va d patide med ein liden oppdatering!! itte paraty tok me nattbuss ned te iguazu. frst va det ein bussetappe pa 6timer fra paraty te sao paulo. denne bussturen gikk ganske sa fort.. satt aa snakte me louisa, ei fra skottland, for me provde a sova.. blei oppholdt av ett par hgoylytte stemmer ganske langt bag, ganske merkelig d der, nar alle andre e vakne e hanna den som sove, men na nar alle andre sov fikk hu og kine munndiare og snakket ustanselig og hoyt!;) trur alle blei litt sjokka av at hanna, som te na hadde vaert ganske stille, plutselig snakka sa mye..;) hihi..

etter 3timers venting i sao paulo med litt mat og is, tok me ein ny buss fra her te iguazu! bussen tok 14 timer.. sa d tok heile natten! va greit nok egentlig, siden bussen va sa behagelig og god!! buss e greit nok i seg sjol, sosialt og koselig, men siden d va natt sa sov alle.. sa d blei te tider veldig usosialt a ver den eineste vakne!! fikk sove ett par timer totalt men ikkje optimalt.. men eg fikk se mange stjerneskudd ut av vindue, hadde musikk pa oyra og leste litt te tider.. sa eg koste meg eg;)

vell framme i iguazu tok me inn pa hotell iguazu.. heilt vannvittig flott hotell og ein perfekt frokost!! endelig kunne me spise eggerore og vanlig brod igjen, og ikkje bare de sote frokostene som bare bestod av sukker! eg hadde rom for meg sjol, siden d ikkje va trippelrom, sa eg kunne nyda ei stor dobbelseng for meg sjol og fjernkontrollen va eg sjef over..;) ganske bra!! me fikk ikkje rommene for kl. 2 pa dagen sa isteden for a ta helikoptertur a brasiliansk side av iguazu falls i dag, tok me heller fridagen me sko hatt to dager etter og reiste og kjorte go'kart og koste oss der! hadde ett par erfarne kjorere fra nederland med oss, sa de vant overlegent, men de hadde d jaffal goy!! eg blei den store fotografen siden eg fremdeles sleit med dodater og fant ut at 20 min i ein go'kart ikkje va d besta nar doen insisterte pa ett mote kvert 5minutt! men eg storkoste meg eg og!! ganske morsomt!!

dagen etter reiste me over grensen te argentina for a se iguazu falls! va heilt fantastisk!! forst gikk me te toppen av devils throuth, for me gikk videre rundt a utforska alle fossefallene!! etter dette fikk me ein tur gjennom regnskogen, ned til elvebredden der me fikk utdelt drybagger, som me putta alle tingene vares i, livvester som me tok pa oss og satte avsted i speedboat! skikkelig kult!! heilt fantastisk ratt!! me kjorte oppover elven mot fossen, sa d blei nogen stooore bolger te tider!! skikkelig toft!! sa kjorte me under en forr, der me fikk kaldt vann skyldt i hode, for me kjorte vidare te neste fossefall, som va litt storre!! me va 100% gjennomvate!! hadde me lagt ut pa ein svommetur ville me ikkje blitt blautere!!;) va heilt VANNvittigt konge!! skikkelig toft!! =) etter dette gikk me ett par runder til og sag fossefallene fra nye vinkler!! sa reiste me tebage te brasil og hotel iguazu!! herlige dag!!!

dagen etter brukte me pa a se fossen fra brasil sin side! forst va me inne pa ett vitenskapsmuseum, der me fikk vite kossen fossen blei laga av vulkaner og lava.. me va vell her inne 10 min.. sa reiste me vidare a gikk rundt a sag fossene fra denne siden!! e jo sa vannvittigt stort at trudde du du hadde sett alt fra ei sida kunne du tru om igjen! va som a se to forskjellige fosser!! heilt utrolig flott!! VANNvittige krefter, ein ubeskrivelig folelse, unike bilder og opplevelser og ein heilt utrolige plass!! digge denne plassen!!=)

etter a ha sett fossene fra alle sidevinkler som e mulig og under fossen, sa fant me ut at d va smart a se fossen fra oven.. sa me tok opp i helikopter a fikk nogen utrolige bilder fra der!! trur du kan sei at me har sett fossen fra alle mulige omrader og mater na!!=) and i´m loving it!!

sa reiste me med nattbuss over te salto, som ligge i uruguay!! her va me 2 dager.. bussturen va bare pa 13 timer sa d va bra..;) her tok me inn pa ett hotell, for me gikk pa spa!! herligt!! 7forskjellige utendorsbasseng og 3 innendorsbasseng som va varme ov avslappende!! sa fikk me masasje!! heerligt!! trengte d etter alle bussturene!!!

sa dagen etter va me pa litt shopping, for me reiste fra salto te montevideo.. salto va ein kjempe fine by, som eg godt kunne vore i lengre, men ikkje sa mye a se! i montevideo va d ikkje sa mye tid te a finne pa ting.. me hadde ein 6timers busstur, og rakk egentligt bare a spise middag og gikk ut etterpa for a nyde nattlive!! dagen etter va d 17 mai i uruguay!! me feiret dette med a tegne norske flagg i kinnene vare, pa armene te alle i gruppen og laget flagg..! gikk saann heile dagen og fikk mange kommentarer.. best va ett gammelt ektepar som kom opp og nynnet nasjonalsangen var! de hadde aldri vore i norge, men va veldig glad i vart fedre land!!;)

eg a kine stod opp kl7 og gikk rundt i 2 timer med christa fra canada! etter dette, kl. 9 hadde eg min forste is, som smakte fantastisk.. is nr 2 kom allerede kl. 10.. vett ikkje korti de andre isene va, men endte opp med 10 iser tilsammen!! =) resten av dagen gikk med pa shopping for de som ville d, eg kjopte ein ring(!) ellers gikk me bare a sag a noyd live!! satte oss pa ein fantastiske grillplass og spiste maaasse grillmad for me fikk store desserter og va sa mette me kunne trille!!

etter dette reiste me a bowla! va kjempe kjekt!! eg va pa bane med jordy, huug og paul.. bare gutter, sa eg hadde jo ett visst press pa meg!! hehe.. eg kom pa 3 plass forste runden og nar d va bare eg som gjenstod pa siste runden va paul veldig fornoyd.. han leda over meg, og eg leda over guttane.. han lo og mobba guttane for dette, men den som ler sist ler best! eg hadde allerede spare og pa siste kastet fikk eg og spare! sa slo eg ned 9stk og vant med over 20 poeng over paul!! hans kommentar va bare ; how on earth could that happend? hihi.. morsomt!! etter dette gikk me te hotelle der me slappa av og motte opp igjen for a nyda nattlivet..! dagen etter dette reiste me tidlig for a oppleve colonia! me fikk ikkje opplevd sa mye men d va ein fantastisk by med bare gamle bygninger og traer!! veldig idyllisk!!! ligte meg kjempe godt her!! kom og midt i ein parade gjennomfort av forsvare!! veldig toft!! pa kvelden kjopte me mat med oss og spiste pa taget, der de hadde laget en slags terrasse..!! vannvittig flott plass!!

dagen etter motte me tidlig opp for a ta ferjen over te argentina! me kom te argentina tidlig og kunne derfor ga ut og utforske byen! me reiste me taxi te la boca, og forste me sag va ei gammal dame som blei robba av ein mann med kniv!! nar taxien stoppa 20m fra dette sag me alle pa kverandre og lurte pa ke i alle dager me gjor her!! men me va inne i turistomrade sa d va heilt 100% trygt!! men boca e den fattigste delen i buenos aires sa hvis du bevege deg bare ett par meter fra turistomradene blir du robba me ein gang! pa turistomradene e d masse politi og god sikkerhet!!

denne kvelden spiste me pa ein billige steak plass, der de hadde den beste biffen eg har smagt!! lige egentligt ikkje sa godt biff, men denne va bare best!!! dagen etter tok me undergrunnen te plaza de italia, der me gikk ein laaange runde a sag pa kultur, konstruksjon og diverse.. semitariet elle ke d hette, store gravplass, der personene e gravlagt oppa bakken sa d va som a ga i ein stor landsby, men isteden for at d bodde folk der, lag folk dode der!! merkelige greier..!! sa va me pa tangokurs, noge som va vannvittig kult!! ligte d kjempe godt!! dansa me ein fra england som va relativt god, men pprobleme kom nar me lerte svingane og han va ute pa roykepause.. sa han fikk ikkje med seg dette sa eg motte lera gutt og jentre trinnene g lere han d etterpa!!men va kjempe kult!! etterpa fikk me 3retters middag og ett tangoshow! eg satt pa ein uheldigplass og blei trukken opp te a dansa.. va litt dlaut men og litt kult!! sto heldigvis ikkje pa scenen!! etter dette gikk me ut, siden d va siste kveld, men alle va noksa trotte og gikk heil i 3tiden!!

dagen i dag har me brukt pa a bytte hotell, siden turen e slutt a me ma begynna a betala for opphold igjen! me bor na i ett gal stort romm pa the clanhouse.. resten av dagen he me vore pa jakt etter uniteddrakt, for me reiste pa loca para fotball som e den storste fotballpubben i buenos aires... her e der 42 skjermer og kor du enn snur deg e d storskjermer.. va egentligt ein liden pubb, sa d va ikkje meir enn nogen cm mellom skjermene!!! me sag finalen mellom man.united og chelsea her!! vannvittig nervepirrende kamp.. de eg va me, de av gruppen fra turen som ikkje va reist heim lo av meg og motte stadig minne meg pa a puste.. hadde ein god samtale med ein fra skottland og eg trur me va liga nervevrag begge to!! nar united omsider, etter ekstraomganger og straffe, klarte ta seieren i land broyd heile pubben ut i latter, jubelrop og tarer.. chelsea supporterne va ikkje sa hoye i hatten men gjett om me va!! nar me kom ut va alle unitedsupporterne som ein vennegjeng g alle klemte pa kverandre og lo a snakte!! eg fikk ei rosa av ein mann(!! hmm!!) hatt ein heilt topp dag!!! na gar turen snart te peru, men trur hanna vil ha ett par dager shpping forst sa eg far heller ver me pa d siden hu holdt ut pa fotballkampen i dag!! flink pike..;) kjopte til og med uniteddrakt..!!!

ellers e alt bra!!!! kose oss mess!! stor klem fra meg!!

P.S; we are the champions!!!!!!!!! United!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D:D:D:D

5 kommentarer:

Elin sa...

Javel,,,, ka e gale med min biff!!! Thihi.....!

Høres ut som dokke framdeles har det topp!

Nå skal eg snart se et program på tv, hvor vi får bli med på safari i Botswana!! Det gler eg meg t!

Ha det fantastisk nå på tampen av turen!

Masse glae i deg!

Stor klem fra Mamsen

Jordå rundt 2008 sa...

hehe.. ingen ting e gale me den men lige ikkje blodsmagen vettu!! hehe.. kossen va btzwanaprogramme?? va d bra?;)

gla i deg og mamma! klem

Anonym sa...

Wow! d me fossen virka kjempestiligt :D fyr ud nogen bilde! :D
Ellers må eg vel bare sei at du rocke ganske møje i bowling Annelin, d har du vist gong på gong :)

Kosa deg videre

Jordå rundt 2008 sa...

heh.. takk alex..;) ska fyra pa bilder, men har sa mye a se a mye a oppleva at eg har som regel ikkje tid.. men ska prova sa gost eg kan..;) flyr te peru i natt sa d kan bli litt vanskelig.. ska jo opp machu pichu pa tirsdag.. men pa costa rica ska d bli maaange bilder..;) har ca 5000 bilder fra afrika og fra her te na..;) hihi.. sinnsygt goy!! glede meg te a komma hjem te dokk a visa de!!
kossen gar d me sykkelturane t deg a johnny da? klem

Mamma Otta sa...

Hei hei! Måtte smile av beskrivelsen av Hanna og sovinga; hun er flink til å slappe av når det trengs,hehe:-) Sååååå fantastisk mye dere opplever HELE tida. Tenker det skal bli overgang å komme hjem...tilværelsen må bli stillestående etter å ha farta og opplevd så mye. Men, IKKE tenk på det enda!! Nå har dere starta på siste måneden, og da er det bare å nyte alt og ha det like bra som hittil! Gleder meg til å se bilder og høre om inkalandsbyen høyt oppi fjellet :-) Hils dattera mi! Hilsen mammaen til Hanna:-)