costa rica

costa rica

lørdag 31. mai 2008

The inkatrail to Machu picchu=) svette, blod og tarer=)

da va me ferdige med nok ett kapittel pa denne reisen.. nemlig inkatrailen te machu picchu..! for ein fantastiske tur! itte ett kort opphol i cusco reiste me te the secret valley.. der me besokte ein liden landsby. her fikk me gjennomgang av kossen de lagte garn av allpakkaull, og kossen de brukte mineraler, busker og naturlige elementer for a gi stoffet farge! ganske toft! etterpa kjopte me litt allpakka ull av de, fordi me trengte d a fordi me ville stotta de! menneskene her va heilt utrolige! alle samen gikk i bunadslignende drakter, fargerike og flotte. samtifig va alle sammen veldig hjelpsomme og ville at me sko fa best mulig varer!! eg traff og ett par smattiser, som eg saklart ikkje klarte holde meg vekke fra, a hadde eterkvert ein ganske kul leg gaende me dei! hehe.. va kjempe kult!! trilta ein gul tankbil fram og tebage mellom 3 unger=)

etter dette gikk me ein tur pa 1.5 t.. der me sag ruiner og fikk testa kossen d va a ga i hoyden.. gikk egentligt heilt fint, litt vondt ii hode bare a litt tungt a puste.. midt pa toppen ville percy ha ein frivillige.. Hanna va sa snill at hu dytta meg fram! arg!! d eg sko jer va a leda gruppa ned igjen! han sa bare te meg.. "you just take first path to left, then first to right and if you get lost you just follow your heart! " takk for den hanna!! eg fant fram, men motte heile veien ned konsentrere meg om ke som egentligt va hoyre a venstre.. heh.. ikkje sa lett..!

itte dette va me innom ein kjempe flott lunsjplass der me hadde lunsjbuffe som va kjempe god! her va der og lamaer som gikk utenfor og ein stor fargerik pappegoye som snakka i vei! itte dette va me innom i ett kjeramikkverksted, der me fikk forklart ke som skjedde og han som jobba der lagte ein vase mens me sag pa! stiligt!!

sa reiste me videre te ollantaytambo der me bodde ei natt! va ein veldig liten koselig plass! me shoppe litt meir allpakka a utforska byen. hadde ikkje sa god tid her, men fikk utforska ein del a kjopt litt.. derretter gikk me te annskaffelse av vann, kokainblader og litt diverse snacks! (vett ikkje heilt ke som skjedde, men vanne eg kjopte smagte ikkje heilt godt a nar me kom tebage igjen te ollantaytambo i gar va butikken me kjopte vann og diverse i midertidlig stengt...?! hmm..;) jaja.. ingen sykdom sa d gikk nok fint!

dagen etter gikk me ein liden tur i ollantaytambo a sag pa terrassene.. tok vell 40 min totalt.. sa reiste me 50 min med minibuss te der inkatrailen sko starta! me gjorte oss klare, sekken pa ryggen, staven i handen og positiv innstilling! etter a ha gatt igjennom passkontrollen va turen igang!

me gikk forst 10 min oppover, for d va 2.5t i flatt terreng. derretter va d 15 min oppover te, sa hadde me lunsj.. nar me kom inn pa lunsjplassen litt slitne heile gjengen, stod alle porterne der og applauderte oss inn.. noge som va ganske ironisk.. de gikk a bar 25-30 kg pa ryggen, a sprang bortover, her gikk me med ein liten sekk pa ryggen ( eller, eg hadde den tyngste sekken pa 10kg) a allikevell va d de som klappa for oss.. hehe.. jaja.. sann kan d ga..! de hadde lagt klart vaskebalje te alle sammen, ein te kver, med varmt vann og sape! sa hadde de disket opp med gronnsakssuppe te forrett og fersk orret te hovedrett! va kjempe godt!! sa fikk me cocate a slappte av i 45 min for me traska videre! itte bare ei liten stund kom porterne springene forbi oss igjen. de hadde pakka sammen alt og fortet seg videre sa de kom forst fram te campen a kunne ha telt og diverse klar te me kom. fytti sa gode de e!! fikk veldig vondt av de, som sleit sa mye for var del, men de far betalt for d a sa at de ligte a jer dette, fordi d ga sa mye igjen te de at mekom a sag kossen diras folk levde osv..!!

itte droyt 1.5 t te va me framme i campen! kjempe koselige plass! me fikk nytt varmt vaskevann og fikk juice me ein gang me kom inn! sa fikk me litt tid te a slappa av, for me fikk ettermiddagsteen.. denne gang hadde eg kanelte, som faktisk va veldig god! me fikk og popcorn av alle ting.. seie litt om kor mye disse menneskene her bere med for var del!! all mat, drikke og diverse ma baeres med fra dag 1, fordi d e ingen mulighet te a fa ettersendt noge.. sa de gar under prinsippet, bedre med for mye enn for lite!! fytti altsa!! utroligt!!

sa fikk med ein presentasjonsrunde av alle porterne. der de sa ke de hetta a kor de kom fra, ke de baerte og familiestatus.. eldste va 50 ar og yngste va 21 ar.. alle va egentligt bonder, fiskere og typiske sanne yrker, og va bare med som portere nar d ikkje va innhosting.. imponerende! sa slapte me av 2timer te for me fikk middag. na fikk me ein ny type gronnsakssuppe te forrett, kylligfillet te hovedrett og varmt eple i sukkerlake te dessert! va kjempe godt! alle va forberedt pa ein hard dag dagen etter, sa me la oss kl 8. eg lag a leste i menn som hater kvinner for eg sovna.. va sa spennende.. men sovna relativt fort! ska og nevnast at siden eg froys sann pa kvelden fikk percy, guiden, ein av porterne te a koke vann som han heldte i ei spesiell vannflaske han hadde, for at eg sko fa varmepute! va kjempe herligt!=)

dagen etter blei me vekt kl. 5.. tidligt! me vlei vekt me cocate pa senga og varmt vaskevann rett utenfor. halv 6 va alt pakket i daffelbag a daypack, a frokosten va servert! me fikk brod me syltetoy, ein type havregrot a te..;) sa fikk me utdelt ein snackspose med frukt, sjokolade og energiprodukter;)

de som har gatt turen for a sagt at dag nr 2 e HARD hadde heilt rett! forst gikk me oppover i 2 timer. sa hadde me ein liden dopause, for me hadde 2timer te oppover.. va ikkje bare d at disse etappene va oppover, d va bratt og d va steintrappetrinn som ikkje hadde noge fast monster.. kjempe tungt va d! astmaen min streika ganske mange ganger i og med at d va stralende sol og varmt! men men.. itte neste "brunsj"pause, der me fikk ostesmorbrod og popcorn, va d siste stykke opp te d berykta dead womans pass! sjolve passet va 1.5time rett opp! hardt! men d va ikkje sa mange trappetrinn her sa d gikk relativt greit, men va tungt og solen steigte enda meir.. klokka va na 12-13.. itte a ha presst astmaen min te d ytterste va eg endelig oppe.. men der va d tynn luft, me va na pa 4200 m o h, og ein blanding av dette, stress og gaturen opp ga meg ett astmaanfall pa toppen. men itet litt rolig pusting, pose, astmaspray og vann gikk d endelig over.. storsta problemet utenom at eg ikkje fikk pusta va at eg motte sa pa do, men klarte ikkje ga sjol.. hehe.. sa kine motte flga meg for a ver sikekr pa at eg ikkje besvimte borti der;)

etter en stund oppa toppen gjorde eg min plikt a slo hjul.. pga d kom eg i kontakt med guiden te ei SASgruppe pa 55 personer,snakte ein del med han som viste seg a ver te str hjelp seinere.. =) etter dette va d 1.5 time ned.. pa bratte trappetrinn sa d va litt vanskelig a ga.. men eg fant fort ut at d va lettere a bare springe ned a leke portere..;) nar me kom ned te campen stod porterne klare med juice, vaskefat og oppslatte telt! herlig! beina va tunge og skalv sa bare d!! hehe.. stive e vell retta ordet! sa fikk me lunsj.. me spiste suppe te forrett og strimlet oksekjott te hovedrett.. 2timer etterpa fikk me spagetti og kjottsaus te middag;) morsomt.. sa sag me litt pa stjernene, for ein utrolig stjernehimmel d e her oppe (3800m.o.h na) sag ein del stjerneskudd a onskte oss onsker;) sa la me oss og sovna ganske sa fort kl. 8..

3dag blei me og vekt kl. 5.. me cocate pa senga og varmt vann utenfor. sa spiste me frokost og etter instrukser fra guiden fant alle kver var stein fra elven, som me sko ta me oss opp te toppen av fjellet! forst gikk me 30min oppover. sa va d ett arkeologisk punkt med ruiner, der percy hadde ein tale for oss om inkariket og akkuratt denne ruinen..! sa gikk me 30min oppover igjen te me teslutt va pa toppen av ett fjell! her blei me fortalt at inkaene kom opp her med ein stein fra elven, for a ofre denne i onske om ei god frammtid.. de ofra steinen i faith, love and in hope of a good future for them self and the ones they loved! " sa me sko ga i faith a legge steinen ein sjolvalgte plass, hvis me la an der med faith and belives ville onske og drommene vare ga i oppfolgelse! derretter samla "familien" seg i ein sirkel igjen der alle sko gi kverandre klem a sei godt jobba a onska de alt godt videre i live! ganske stiligt!

sa bar d nedover igjen, i 20 min der me igjen fikk ein ny historietime, for me kunne velge a ga opp te nogen ruiner eller fortsette videre ned/opp te snacksplassen! eg a kine kan jo ikkje la ein hoyde ga fordi sa me tok turen opp a noyd utsikten! Hanna fortsatte videre te snacksplassen der me motte na seinare.. pa vei ned fra ruinene og bort mot snacksplassen, havna me bak den stora SAS gruppa. me ville forbi a han ine begynte a ropa 2norwegian porters" kver gang d kom portere som ville forbi ropte me porter, a da trakk alle innte ei side.. d samme skjedde na.. sa siden alle slapp oss forbi motte me halveis springe opp resten, me kunne jo ikkje risikere a bli tatt igjen av gruppa igjen! heldigvis va d ikkjesa veldig bratt a me kom oss opp uten a doe!=) her oppe hadde me ein liden snacksapause.. va ikkje lunsj, men ein snackspause.. me eple, kjeks og do.. sa storma me videre.! me gikk i ett ganske fort tempo, a framme me sjolve lunsjplassenitte 45 min, pa d som normalt tar 1.5time.. herblei me mott av litt overraska portere, juice, vaskevann og ein ny liten topp.. sa siden me motte vente me a spise te de andre kom sprang me opp pa toppen a tok bilder av utsikten a stedet!! kjempefint! fra snacksplassen te lunsjplassen gikk me pa de mest magiske stiene og i den mest magiske naturen! va heilt fantastisk! folte oss som ein del av ett eventyr, ein del av ringenes herre, a sann som d ser ut pa bildene : bare klipt inn i omgivelsene! va heilt utroligt!!

itte suppe te forrett og kylling te hovedrett slappte me av i 45 min for me traska videre i 5min nedover te ein ny ruin der me fikk ny historietime! etter dette fortsatte d nedover.. eg sleit litt me ankelen nar eg gikk seint i disse trappetrinnene sa eg a kine sprang ned.. tok igjen nogen portere a veksla me de pa a springe forst.. me sprang forbi de, de forbi oss me forbi de osv.. ganske morsomt, spesielt nar de fikk litt panikk fordi mesprang lige fort som de te tider, sa me fant ut at d va greit a bare la de passere sa me kunne stoppe opp a nyde utsikten og! va ganske morsomt!! etter 40 min rett ned kom me te ett kryss.. her kunne me velge a ga sikksakk ned te campingen (25min) eller ga te nogen terrasser a ga ein ekstra runde (50min) me gikk alle tri sammen med ett ektepar fra chicago og ein aen fra chicago te terrassene! va kjempe fine utsikt her!!! heilt fantastisk! itte ein del bilder og a ha node utsikten ei stund sko me egentligt ga ned nar jeff sa : ma me ikkje finne ut ke som e pa toppen egentligt!'? eg a kine kan ikkje la nogen ga pa toppen uten av me e me, sa me og tok fatt pa trappetrinnene og gikk opp! va ganske toft der oppe!!

sa tok me turen ned te campen, der me faktisk va for de andre.. seie litt om kor fort me egentligt gikk! sa tok me oss ein etterlengta dusj.. sa slappa me av for me hadde ettermiddagste, popcorn og snakc.. frityrsteikte snacks! alt de hadde bare med seg altsa!! sa fiksa me a ordna me opp i tips te alle porterne og guidene.. me gav i utgangspunkte 20USD te kver porte, 60 USD te assistentkokken, 80USD te kokken, 280USD te hovedguiden a 140USD te assistentguiden!

sa spiste me middag, for me hadde avskjedstaler og tipsutlevering te porterne, siden me ikkje kom te a treffe de etter morgenen dagen etter.. sa la me oss, siden me sko opp 03.50 dagen etter

denne dagen fikk em ikkje morgen te, me motte fortast mulig ga fra stedet, for a komma forst te checkpoint.. der me motte sjekka inn for me kunne ga videre! me blei den fusta gruppa og fikk dermed best utgangspunkt te a na sunpoint. fra checkpoint va d 50 min opp og ned, som me sprang igjennom pa 40 min.. nar me kom dit va d heilt takete og me sag ingen ting, men som i sakte film gikk taka gradvis vekk og itte 20 min kunne me se machu picchu.. ! her i fra ca d 30 min ned te sjolve machu picchu.. me fikk ein guida runde rundt i ruinene og tok familiebilder=) sa motte percy ga, moren lag alvorlig syk pa sykehuse sa han motte forte seg bort dit.. roger sko ta over.. eg a kine sko egentligt opp te ein fjelltopp, men motte vente i ko.. ett ektepar fra chicago sko og opp og tilbudte seg a vente i ko for oss, for mens eg a kine sprang opp te toppen igjen, me hadde jo glemt min plikt.. sla hjul;)

nar me kom tebage ein time etter va d rett for me kom inn.. de slapp bare inn 200 stk denne gangen ( max 400 ilopet av dagen) sa d va bare 30 plasser igjen nar me sto fremst! men me fikk ikkje komme inn.. me blei henta av ein vakt som tok oss te kontoret, der eg blei regelrett skjelt ut av ei dama om at eg ikkje respekterte reglene hennes osv.. at me befant oss i machu picchu ulovlig osv.. de tok billettene var a neka a sleppa oss inn.. me fatta ingen ting.. kine provde a sei noge, men hu dama fortsatte a skjella meg ut! d viste seg at me ikkje hadde fatt beskjed om at me motte ned te inngangenpa bunn av sjolve machu picchu for a fa stempla billettene for me kunne ga inn igjen.. guiden var va sikkert for stressa pga moren at han glemte a sei dette.. itte mye kjefting og smelling sto me fremdeles der som sporsmalstegn.. nogen spansktalende provde a hjelpe oss, men blei skjelt ut de og for at de blandte seg! heldigvis kom akkuratt han guiden fra SAS som eg snakte me pa ead womans pass forbi og kjente meg igjen.. sa han hjalp oss.. mçpadette tidspunkte hadde me ikkje lebgre tid te a ga opp fjelle,m men ville ha billetten som suvenir.. men d va jo ikkje lov.. de kopierte billettene vare a skreiv oss i den svarte boken,..,;) ma sei d va rett personer som blei kasta ut;) hih.. d ordna seg te slutt me hjelp fra guiden fra SAS.. Roger som skulle ver me oss hadde dratt ned me bussen for a ordne noge.. stakkaren skjonte ingen ting.. hadde bare vore assistentguide i 9mnd og va pa vei te a bli guide, men va jo ikkje heiltsikker.. han tok meg a kine med pa ein egen guida tur i machu picchu, (me sneik oss inn igjen, vett ikkje om me egentligt fikk liov te d.. men de stopte oss ikkje.. vett ikkje om de viste ke som va skjedd eller ikkje.. nye personer i inngangsporten a ikkje kontore..;)) me fikk ein grundig informativ tur og lerte masse!! va kjempe kjekt!!

etter mat og litt innkjop av t-skjorte og fotballdrakt tok me toge ned pa 1.5t.. pa toge fikk me forst mad, akkuratt som pa fly.. for ein kvitkledd person med masseforskjellige ting pa seg begynte a danse og hoppe rundt oss.. sa va d manekeng me allpakkakler, de som serverte oss mat va na modeller;) kjempe morsom togtur!! sa gjennstod bare ein 40min busstur for me va tebage pa hotellet! etter a ha dusja, levert skittentoy og sortert ut ting som skal sendes hjem spiste me middag pa hotellet og reiste te loki hostel der me traff karoline og elise fra afrikaturen=) kjempe kosleigt! me blei der ikkje sa lenge, te kl. va halv 11 for me tok taxi tebage for a sova.. sto jo tidlig ogg og s hadde vore ein lang dag!=)

na skame jer siste innkjop av allpakka, ein tur pa postkontore og slappe av! i morgengar turen te costa ricva, der me treffe kristine, ida og monika fra afrikaturen=) blir goy!!

hasta la vista!!=)

Inkatrail og machu picchu e anbefalt!!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hei Annelin =)

Bjunne virkelig å bli long time no see her asså :P hehe... eg har sitt litt på bloggen din, men eg må innrømma at eg isje har fått tid te å få me meg alt, men eg har alligavel lyst å bare skriva ein liten hilsen.

Eg hørte rykter om at du ska treffa viktor i NY? konge det då =) ellers så syns eg du skrive veldig bra, kjekt å lesa.

Ønske deg masse masse lykke te, glede meg te å ha deg me i gjengen igjen ;) helsa så masse te Kine og. Dåkk e kule ;)

Bless fra Meg =)

Kristian

Elin sa...

Hei

For en fantastisk opplevelse!

Eg har alltid visst at dokke var nogen fjellgeite, men jammen e dokke spreke! Good on you!

Haape dokke faar det fint i Karibien ogsaa!

Goe tur vider og passa godt paa hverandre!

Klem fra Mamsen

Jordå rundt 2008 sa...

heihei kristian!!=)

kjekt a horre fra deg!! gjor jo ikkje noge om du ikkje far me deg alt..=) nmasse som skjer her vettu=) ska treffe viktor i ny jah!! glede meg masse te d!! Anders og snakte om a prove a fa tid te a ta ein liden tur bortom der!! (Anders gjertmundsen fra intro!!) blir bra!! fytti sa tiden flyr!! bare 22dager igjen na... jaja.. nyda live mens me kan!! kine hilse tebage!! =)


hasta la vista!

hei mamma!=)

kjekt a hoerra at du e stolt av meg som klare bli kasta ut av machu picchu.. hehe.. va me ikkje flinke vell?

hehe.. me kunne jo ikkje la jobben dires ver for lett vettu.. hehe.. litt hekkan her og der e jo bare hyggelig!! syns du ikkje? har lert av deg vettu =)
hihi.. jaja.. snakkes! sol, strand og blatt hav vente!! hasta la vista baby!!

Anonym sa...

ma sjekke:)