costa rica

costa rica

fredag 2. mai 2008

safari del 2

da va d jammen pa tide me ein oppdatering.. har vore veldig darlig pa dette i d sista, men har ikkje hatt tid for na. fik ikkje sova meir, men klokka e bare 05.00 nar eg begynne a skriva her..;)

dagen etter at eg skreiv her sist, sko eg jer noge eg alltid har hatt lyst a jer, nemlig hoppa i fallskjerm. me sko alle velga ein aktivitet me ville jer, da alle de andre valgte 4hjuling i orkenen valgte eg a sonja fra sweits skydive! va heilt ratt!! kjente d kribla i magen i bilen pa vei bort! men nar me kom te basen va d vell egentlig bare d at eg gleda meg sygt!! me fikk pa oss klovnedraktene, for me satte oss i ein bil og kjore te der smaflyet sko hente oss. nar me kom der va d 3eldre franskmenn som va i lufta.. kjempe kule, sikker pa at hu dama va over 70 ar!! konge!! sa va d ett tyskt par sin tur. me snakte litt me dei for de sko opp, og heia pa de nar de sko ned.. de grudde seg litt.. etter at de kom ned, fikk me ein kjapp klem, ikkje som lykke te, men som "have fun, go mad " hehe.. ganske kult! vell oppe i flyet floy me te 12ooo f. kameramannen filma a filma og me hadde d kjempe morsomt i flyet pa vei opp! sa va dtid for a hoppa ut. eg sko ga fust, a kjente at eg gleda meg.. for meg va en beste parten nar me satt pa kanten a sag ned! va kjempe kick!!! 5 -4 - 3 - 2 - 1 a der va me i lufta! gikk kjempefort.. me falt a falt i 30 sek i fritt fall, for me slo opp fallskjermen a legte oss rundt i luften me looper, svinger og opp og ned.. va kjempe toft!! den folelsen der glemme eg aldri! herligaste folelsen eg har kjent!!! befriende, avslappning, du fole du kan fly og eie heile jorden!! ubeskrivelig, fantastisk , utrolig og alt pa ein gang! hade litt av ett arenalinkick resten av dagen.. faktisk sa stort at eg sovna for middag..;) besta eg nogen gang har gjort! ANBEFALES!!

dagen etter reise me videre te spitskop. der me sag ein sel koloni, med 100.000 seler som levde fritt der.. stinka drid, men som jonathan sa: they eat fish and shit it all over the beach again! heh.. jaja.. me campa mellom ett fjellpass her.. va kjempe stiligt!! folte ikkje at d va virkeligt!

sa hadde me ett stop i palmwag. der me bada i basseng, legte oss me turn og rugby og sjekka ut bushmanns painting.. sa kom me te etosha, ein dyrepark, der me sag alt fra lover, som kom 10meter fra bilen, giraffer, antiloper, sebraer pumbaer, timoner, a kjempe mange andre dyr!! va her i 2dager, ein dag pa kver side av parken..

sa va d camprivi der me kunne bada i basseng i okavango river, i bur, medkrokodiller og hippoer rundt, hadde og ein stor takfest her.. alle satt pa taket pa trucken og itte litt jagermeister, rom &coke og bare coke, tok d heilt av.. pal henrik og sonja, ogsa kalt kongen og dronningen pa denne turen, fant d morsomt a flytta alle teltene, sa nar me sko sova fant me teltene langt inne i busker og kratt.. fant og sonja sovende pa madrass midt pa grasset..;) nar eg vakna denne morgenen av en stygg fugl, blei eg mott av ett heilt utrolig rot, og fant ut at e kunne liga sa godt begynna pa oppvask og oppryddning etter garsdagens middag og begivenhet.. eg og stian gikk tur pa kvelden for, naraloholinnholdet hos de fleste va begynt a roa seg, og sag hiooper og krokkodiller. men jonathan meinte at d ikkje va hippolyder me horte, men noge heilt aent, og gik a mobameg for denne lyden te turen slutta!! mn d va hippo altsa!! love!!

etterfolgt av Maun.. me bodde i maun pa drifters inn logde, kjempe flott her!! me fikk servert 3retters middag, og hadde d heilt konge!! spelte litt fotball og legte med to kule hunder som va der.

sa reiste me inn te okovango delta. her seilte me pa mekoro langs elvene innmellom sivet! folte meg som pocahontas!! va heilt fantastisk! nar me kom e leirplassen, me sko sove ute i bushen i dage.. dvs uten gjerde rundt te villdyrene som e her.. litt skummelt og litt kult!! va pa gamewalk og sa elefanter pa naert hold! va goy!! va litt kluss med de roerene me hadde pa mekoroene.. de sko ro oss fra deneine plassen te den andre, for sa a reise tebage igjen. 2av de kso ver igjen for a ga gamewalken me oss, men de sko ikkje fungere som guider, jonathan sko fortella og snakka, de sko bare vise oss vei, de sko sta for mat, sovepose, og liggeunderlag og telt sjol, og sove pa ein aen leirplass.. men de trudde jonathan va ein ny guide, de viste ikkje att d va han som lagte denne ruten og va den mest kjente av alle driftersguidene der.. sa de taa seg ut me a ikkje ta me seg noge.. me hadde ikkjenok mat te a gi de, a hadde heller ikkje nok telt.. men jonathan tenkte a ver snille a gi de den maten me hadde og ein plass og sova, heilt te de taba seg ut for andre gang me a sta a le av og haana jonathan pa botzwansk.. men jonnyboy snakke botzwansk og.. sa der dreit de seg ut!! de fikk litt mat, men motte sove pa stolene ved balet!

sa kom me te nata, der me bodde pa camp nata. her va me pa gamedrive og fikk se enorme mengder med elefanter.. sag nogen som bare va 2 dager gamle, de va kjempe sote!! me motte stoppe her for a handle mat for resten av turen siden me ikkje ville finna mat og drikke i zimbabwe! sa me hamstra pa cola, rom, ol, youghurt og musli og diverse.. traff Ken her, ein me bodde me i cape town, som og sko pa safari, men dagen etter oss, med ett aent selskap.. konge a treffe han der!! pal henrik traff og x-en sin pa gamedriven.. snakk om sammentreff.. hehe.. kanskje ikkjed du forvente deg nar du e i botzwana..;)

sa reiste me te victoria falls.. forste dagen bestilte me bare aktivtet te dagen ettre, for me spiste a satt ppe i baren litt.. sa la me oss, for me dagen etter hoppa gorge swing, som enesten som a hoppe i strikk, du henge fast i magen, og hoppe i frtii fall i 70 meter for du blir dratt ut i ein 95m lang sving.. kjempe kult!! sjol om fallskjerm va kulere, for da kan du slappe av og nyte uren etter d frie fallet.. etter fallet her va du ferdig.. va og ein zip - line, du satt akkuratt som om du va i ei dissa, bare du satt i lause luften, og satte utenfor fjelet med ein fart pa opptil 110km/t.. va heilt grei liksom, men ikje spennende etter alt d andre eg he gjort.. tok gorge svingen 2 ganger.. pa kvelden va d sunsett cruise.. tok heilt av for nogen.. me floyt pa elva i 2 timer med gratis drikke og ein fantastisk solnedgang!! kl. 6 nar dette var over va allerede stemningen god! sa etter middagen blei d meir festing.. me som va edru der hadde ein fanastisk morsom kveld!!! heilt konge!!

sa va me a sag selve victoria falls.. va heilt enromt flott!! heilt ubeskrivelig flott!! me va ikkje idenbeste perioden, sa d va sa mye vann at vanndampensom kom fra fossefallet va sa hoy at d va deler du ikkje klarte se.. men d me sag va heilt fantastisk!! fikk med d viktigste!! va flott!

sa reiste me videre nedover zimbabwe te hwange, derme va pa gamedrive, men sag ikkje sa mye nytt.. ein bushbaby, giraffer og elefanter..

sa va d bulawayo - matobo, der me va pa rhinotrekking.. sag 6hvite nesthorn og 2svarte.. dette va forste gang jonathan hadde sett svarte neshorn i denne parken og va heilt i ekstase!! d at d va to pa samme plass va enda bedre! me sneik oss innpa de hvite neshornene og va pa d nermeste bare 1m fra de.. dette va litt skumelt i og me at de kom mot oss, og virka ikkje som om de ville stoppe, men guiden kjente dyrene og fikk roa de ned..;) ganske kult!!

sa reiste me tebage t sor afrika der me campa ei natt. va kjempe trist at ette va siste natten i telt!!me noyd live med balet, danste pa taket pa trucken og sag bushmanns painting..

sa reiste me te johannesburg der me hadde ein stor avsluttningsfest pa romme te guttane.. trur halvparten av gruppa vakna i feil seng..;) eg hadda jaffal mi seng..;) men romkameratane mine va ikkje kine lengre.. sven hadde blandt aent toge kine si seng..;)

sa kon dagen der me sko sei hade te cathrin, sonja og pal henrik, som alle sko hjem.. kjempe trist!! blei felt meir enn ei tara den dagen.. resten av dagen gikk med te litt kviling, i og me at me ikkje sov meir enn 2-3 timer natten for, sa spiste me middag padrifters hostel, for me sag mancheste united sla barcelona i 2.semifinale.. fyti for ein kamp.. missunne steffen og primstad som faktisk va pa kampen!! sygt ratt!!

blei ikkje sa mye sovndenne natten hell.. ville liksom ikkje at tiden sko ga , for da motte e pa ny sei hade t 2stk.. stian og sven. me reiste kver var vei kl. 7am, og trur at heila gruppa e enige om at guttane burde jo vist at de sko reist te sor amerika etter afrika og ikkje for..! hehe.. komme te a savna de masse!! men me e jo 10 norske igjen som alle sammen tok samme fly te brasil og ska henge sammen na jaffal frem te 4. mai, da reise kristine, ida og monika videre, me reise videre 5 mai og de andre tar d sa d komme..

i dag ska eg, kine og kristine besoke ingvild som studere her.. treffe forhapentligvis veronica, fredrik og robert og.. 3 andre fra bryne vgs.. sa har me planer om a reise pa favela tur, tur rundt i townshipet her, se jesusstatuen og sukkertoppen.. alt dete pa lordag, for me pa sundag ska pa fotballkamp pa d som vistnok e den stuste kampen i are her.. finale av alle finaler elle ke d va.. blir goy!!

sko egentligt legge ut masse bilderna, siden eg har masse av tid t d.. men de godtar ikkje kameraet mitt sa eg ma ha ei brikka kine he, men hu sove enna.. heh.. kanskje ikkje rart.. men ska se ke eg far te i kveld!

adios!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei annelin!
Er jo helt utrolig hva du opplever- blir litt for mye spenning for meg :-)
Ville egentlig bare sei TUSEN TAKK for postkortet fra Namibia! Så kejkt!!!! Tusen takk- med frimerke og stempel og det heila! Kult!Eg hadde jo ikkje et sånn fra før- kjenne ingen andre galningar som har vært i namibia :-)
Ha det fortsatt fint! Og kom snart hjem,,,,,,!
PS,,,eg har ikkje kort fra brasil heller (eller andre kule plasser) om du skulle få ein sjanse... :-)
Klem fra nancy

Elin sa...

Hei =)

Så kjekt å endelig få vite flere detaljer fra Afrika. De ville dyrene var litt vel nær, men heldigvis våknet ikke villdyrene i dem!

Jeg skulle så gjerne sett den stjernehimmelen du fikk oppleve - langt fra lys og andre forstyrrende elementer!

Huske ikke helt hvem som sa det, men det er kloke ord:"Klag ikke, under stjernehimmelen, over manglende lyspunkter i ditt liv!"

Høres fantastisk ut å ha sett soloppganger i Afrika, og opplevd lyder og lukter! Eg og vil!

Ha det godt, vennen!

Eg e veldig glae i deg, og stolte av deg!
Klem fra Mamsen =)

Jordå rundt 2008 sa...

heihei tante..;) ein liten fugl kviskra te meg at du samla sa eg har gjort mitt besta aa hvis posten na jer sitt besta e der meir i vente.. !;)

mamma: ja d va heilt fantastisk..! ligge pa take pa trucken under ein heilt stjerneklare himmel! heilt fantastisk!! ma oppleves!! klem

Anonym sa...

Hei.

Dere er ikke sanne, alt dere finner på. Nå kan vi snart begynne å glede oss til dere kommer hjem, og alt dere har å fortelle.

Ha fortsatt fin tur:)

Takk for kort og penger til Truls:)

Klem fra Kine`s mamma.