costa rica

costa rica

lørdag 23. februar 2008

Barnehjem i phnom penh

i dag har me vore aa besokt ett barnehjem for barn mellom 4 og 15 aar. d va ein flokk paa ca 20 stk som moette oss i doeraa naar me kom. me hadde me oss ein sekk med 35kg ris, me fikk beskjed om at d va lurt aa ha me seg noge og at ris sansynligvis va d besta. saa naar de saag risen blei de heilt overbegeistra. foer me hadde komt oss ut av tuktuken va d fleire som kom bort og tok oss i hendene og drog oss ut. de klemte paa oss og tok paa oss, kyste oss paa kinne og spurte paa engelsk ke me hetta. de lerte litt engelsk her, saa dei fleste kunne spoer ke me hetta og kor me va fra, og spoer koss me hadde d.

me va her i 1 1/2 time. paa denne tiaa blei me godt tatt vare paa av ungene. de hadde 100ting aa visa oss, me motte faa me oss alt. eg fikk meg fort ein ny venn.. ei litaa jenta paa 9 aar som ikkje ville slippa meg. eg motte gaa aa bera paa na heila tiaa, og hvis eg slapp na ned hopte hu paa ryggen min. alle ungene, gutter og jenter, kom og gav oss klemmer heila tiaa. koseligt. kjekt aa se kor stor pris de satt paa at me va der..!

de viste og stolt fram armbaand og smykker de hadde lagt, og lurte paa om me ville kjoepa. siden pengane gaar te mat og kler te de sjoel kjoepte me kver vaart armbaand. 1dollar e nok te aa metta 43unger der ein heile dag. saa d at armbaanda kosta 3dollar, eller i hannas tilfelle, som misforstod pruting, hu pruta oppover i steden for nedover, de sa fuste 3dollar og hanna va litt blondt og paa ein eller annen rar maate klarte hu aa faa opp prisen te 6 dollar, noge hu ikkje fant ut foer ittepaa=) men d gjor jo ingen ting.. gikk jo t ein god sak...;) hihi..

naar me sko gaa samla me alle ungane te bilde.. alle ligte bilder og va overivrig naar me sko ta bilde av dei.. trur meg aa kine hadde over 100 bilder kver naar timen der va ferdig.. naar me teslutt gikk kom alle og gav oss ein klem og oenskte oss "good luck" de kyste oss paa kinne og gav oss ein stor klem!! va kjempe kjekt!! kjente eg trengte ein positive opploftning itte som hjemlengselen har meldt seg litt igjen.. men klare nok d og! va jaffal veldig kjekt aa ver her.. lysten paa a jobba paa ett barnehjem blei me ett mye stoerre!

ellers har me fiksa visa te vietnam, alt e jo korrupt her, saa d va bare aa betala litt ekstra saa fikk me ekspressvisa paa 30 dager paa ein dag.. noge som egentligt tar 1arbeidsdag, saa me ikkje ville faatt tebage foer mandag siden d e lordag i dag.. jaja.. faar bare haapa me ikkje he blitt lurt..;)

jaojao.. daa snakkes me vell i ho chi minh city daa..;)

4 kommentarer:

Elin sa...

Hei Annelin

Så fint at dere hadde et fint besøk på barnehjem. Kan tenke meg at koste deg med barna.

Jeg har prøvd å sende deg mailer i både dag og i går, men jeg får de bare i retur. Får sende en liten pip her, så kan du jo sjekke om du har fått noen i det hele tatt!?!?

Goe tur til Vietnam.

PS! Flott at Hanna misforsto prutinga.... Pengene kom helt sikker godt med.

Hils Kine og Hanna

Klem fra Mamma

Anonym sa...

hei Annelin

i dag spelte Manu.. å de vant 5-1 mot Newcastle..jippi..!!

kjmpe glae i deg <3
klem amalie

Jordå rundt 2008 sa...

har faatt nogen mailer jah.;) men klar ikkje aapna de her.. ska finne ein bedre pc... konge me united!!!!:D

Unknown sa...

Heia, bare eg så ska te Vietnam. De andre fortsette te Bangkok. Komme der Mandag neste ugå, så det hadde vertfall vært kjekt om dokker e sånn isje så langt i fra byen vertfall så eg kan møda dokker igjen=) Ellers kjenne eg någen andre så i HCM rondt den sama tiå, så eg finne nok alltids någen å lega med viss dokker plutseligt befinne dokker i Hanoi eller någe=)