costa rica

costa rica

mandag 25. februar 2008

Vietnam - saigon

daa va me ankomt ho chi minh, elle saigon om du vil. itte aa ha forlatt phnom penh, som egentligt va ein skuffande by, me hadde nok kanskje forventa oss noge meir, men alt i alt hadde d vore nok me ei natt der! men e greit aa ha vore der, men ska eg tebage t kambodia, blir d ikkje phnom penh men siem reap, som va fantastisk!

turen te vietnam starta 07.30. me tok minibuss fra hostele te busstasjonen. der tok bussjaafoeren alle bussbillettane for aa fiksa de for oss.. trur han tok min 3ganger, tok an, gav an tebage, samla inn igjen, gav tebage osv.. va bare masse styr. te slutt gav ann opp aa finna ut kem saa sko sitta kor saa han bare plaserte folk rundt omkring, me fikk jaffal sidda forran?bak kverandre. bussen kjoerte halv 9, noge som i utgangspunktet va ein halvtime for seint. me kjorte i 3timer, foer me kom te grensaa. turen bort hit gikk delvis smertefritt.. ingen problemer med turen eller bussen, men eg som har hatt ein del dater med doen igjen, sleit litt med magen. me hadde og ein halvtimers pause i de 3 timene.. naar me starta turen samla bussjaforen onn alle pass og papir paa at me hadde visum. greit nok d.. slapp me aa jer noge..

me kunne allerede fra grensaa her see forskjeller mellom kambodia og vietnam. her va d faktisk hus, og ikjke roenner, personer med reine kler, og ikkje filler, foelte vell og at den gula stoevskyaa som laag over kambodia ikkje va her, og at luftaa paa mange maader va friskere.

naar me kom te utgangen av kambodia, motte me bare ut av bussen igjen, for saa gaa paa igjen naar han ropte opp passe ditt.. ingen problemer saa langt. saa naar me kom te grensaa, motte me venta paa tur, mens pass blei stempla. de ropte oss opp itte kvert som stempele va satt og me kunne gaa vidare te sjekking av sekker. ette dette va d ein siste passkontroll foer me kunne gaa ut, legge bagasjen i bussen og kjoere vidare.. naa kom probleme: bussjaafoeren som hadde passaa, hadde bretta ut alle passene, d vil sei at ett av passaa te slutt vil bli bretts saa mye ut at d bler bretta bakover. noge som daa altsaa skjedde med ein ung franskmann paa ca 30 aar. passet va heilt fint naar han leverte d te bussjaafoeren, og naar han passerte kambodia grensaa, men paa de 100metrane mellom passkontrollane har passe blitt oedelagt. stakkars mann.. ikkje fikk han komma inn i landet, og ikjke fikk han reisa tebage igjen for visumet va gaatt ut.. bussjaafoeren ville bare kasta franskmannen og kaanaa/damaa, av, men daa klikka d for damaa.. d va jo hans feil dette her, men hjelpa de, d sko han ikkje. heilt sygt.. han hjalp dei fust naar han forstod at han ikkje kunne kjoera vidare foer de hadde faatt hjelp. me stod /satt i bussen og venta i 2 timer, foer me kunne kjoera vidare. stakkars franskmenn! d va jo sundag og, saa ingen ambasader hadde aapent.. vett ikkje kossen de loyste d, men haape de fikk d te paa ett vis. saag jaffal klare forskjeller paa hjelpsomheten her, og den me hadde faatt i kambodia, norge, og eurpoa. her ville ingen hjelpa de, vaktene snakte ikkje engelsk, og franskmannen kunne bare fransk og engelsk.. ikkje meir enn ein kan forventa hell..

vell tebage paa veien, kom hanna i snakk med ein tysker, som vistnok va litt rar.. men koseligt d! eg og kine snakte ganske masse med ein liten, skalla person, med masse muskler, og ein stoooor, kongekul afrikaner. sikker paa at han va 2meter hoy og va kjempe kul, for han va liga redd edderkopper som meg.. hihi..;) han skalla va fra england, og jobba paa ett idrettsakademi der han va laerer.. han hadde og jobba paa ett fotballakademi.. tippe han va rundt 26 aar elle noge.. me diskuterte alt fra idrett, te situasjonen med franskmannen og passet, ver og vind og dyr..;) koselige samtale d!

naar klokkaa endelig va 5 stopte bussen.. daa va me akkuratt i samtale me de to guttane, og de spurte kor me sko bo.. eg forklarte at d va paa yellow house, at d kosta 5dollar for ei natt.. saa sporte de kor d laag henne, akkuratt i d bussen stoppe. kine ser tilfeldigvis ut og ser rett paa hostele.. hehe.. meir timing og tilfeldighet kan d ikkje ble..;)

naar me kom inn paa romme va heilt greit rom. va veeldig innestengt lokt, lure paa om daar va raade i veggene.. lukta jaffal saann som eina romme eg og ole va inne i som hadde raade i veggen.. ikkje bra.. men funka jo d og.. va ikkje saa gale naar me fikk lufta ut og satt paa viftaa.. ska jo bare sova der ett par netter liksom.. naar me sko legga oss fant hanna maur og edderkopp i sengaa.. eg va sjelegl;ad for at eg hadde sengaa i midten, og at hu ikkje stod innte vegg..;) men me har jo bedbugslaken og myggnetting saa d funka for nattaa.. me saa d t resepsjonisten i dag og dei sko fiksa d..

itte aa ha spist litt mad paa ein kjempe god restaurant, Stella, ein italienskvietnamesisk reataurant, gikk me rundt og utforska byen.. me endte opp paa ein cafe me fotballkamp paa tven..;) eg hadde vel kanskje ein liden finger med i spille paa valg av cafe jah.. her satt me og sko ha oss is, kine me kokosnoettis, eg hadde mixed icekrem og hanna hadde pannekaga med banan og sjokoladesaus. itte aa ha sett litt av reading - boro saag mee blackburn kampen.. huske ikkje kem de spelte mot.. fikk bare deler av kampen med, i og med at me satt og snakke og lo, og eg proevde me heila mitt engasjerta hjerta og min store opptimisme aa lera hanna litt fotball.. ke plassene paa banen hette, ke stripene paa banen hete, ke de forskjellige oppgavane e og litt saann standar ting..;) hihi.. lettare sagt enn gjort, men eg trur daar ee ett haap, for naar me satt og spiste lunsj i dag kom hu me denne kommentaren: " jeg har lyst aa bli litt mer sporty av meg!" hihi.. 10 poeng te henna for aa endelig ha skjoent kor goey d e med sport..!:) hihi..;)ska forresten nevnas at HANNA KUNNE FAKTISK OFFSIDEregelen..:O:O:;D hihi.. veldig imponerande!!

itte dette gikk me tebage paa hotelle og dusja og trudde d fremdeles va tidligt paa kvelden, men klokkaa va faktisk halv 2, saa me fant ut at siden me sko tidlig opp motte me kanskje finna sengaa. mi seng va bare ei ekstra seng, med madrass med grop i gikk rompaa mi og til og med ryggen min nedi pinnane i sengebaannen, elle ke eg ska kalla d.. saa eg sov nesten ikkje i d heila.. motte planlegga kver gang eg sko snu meg, og vaakna titt og ofte av aat eg laag paa noge hardt.. jaja.. faatt nye madrass naa saa d e bare velstand her..

i dag har me brukt dagen paa aa gaa innom reisebyraa, som ligge vegg i vegg nedover heila gadaa, for aa finna priser paa openbus ticket, som vil sei at me betale fra saigon te hanoi. paa veien e der 6 stopp, me maa av paa kvert stopp, men me velge sjoel kor mange netter me vil ver der og korti me vil reisa vidare.. e bare aa bestilla bussen dagen foer me reise. daar e 3 av stoppa, som e med strand som me tenke aa bruka 4 dager paa kver, to av stoppaa e me templer og saann, noge som me egentligt foele oss metta med, saa me tenke bare 1 dag paa kver her, foer me regne med aa bruka nogen dager i hanoi for aa faa visum te laos og utforska byen.

6 kommentarer:

Elin sa...

Hei Annelin

Nå har eg akkurat hatt besøk på kontoret av Alex. Det var koselig. Så denne kommentaren blir det uavgjort på kem så e fysst!

Godt at dere har kommet til Vietnam. Høres bedre ut der!

Når det gjelder fotball: Heia Viking!! Og ballen e ronde og graset e grønt!

Kos dokke videre!
Klem fra Mamsen

Anonym sa...

heisann Annelin, spurte deg ka dokk sko se på facebook før eg leste bloggen :P jaja så smart e eg :)

Ja, gøy å ver på besøg sjå deg idag, kjekt du har annelinisert kontoret litt :D Tenkte eg sko besøga deg en gong i ugå? syns du om d?

Heia Viking?? ikke Riska?
kosa dokk videre

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

På tide med litt avslapping nå kanskje, hørest ut som om dere har det ganske travelt? Må ta dere tid til å fordøye alle inntrykkene også!
Kjenner det rykker godt i reisefoten hver gang jeg er inne på siden din!
Klem fra Rose

Anonym sa...

Hei, hei Annelin

Så herlig alt det du opplever - med unntak av sykehusoppholdet då selvfølgelig....
Godt at dokke blei tatt godt vare på og at dokke blei friske nok te å fortsette turen:)
Har ikke fått vært inne på bloggen din siden eg kom hjem fra Mexico, men i dag har eg lest innleggå dine og alt du har opplevd.
Snorkling kan eg skrive under på at det er kjempe-kul!!! Eg blei heil hekta - eg hadde jo ikke slike eksotiske dyr som hai, men eg hadde papegøyefisk og andre Nemo-fisker rundt meg! Heilt fantastisk. Tenk meg med hode under vann - som ikke liker vann i ører eller nese eller noe lignende.
Eg e glad for at eg har fått fylt opp D-vitaminlageret mitt i solå, for her hjemma e det regn, regn, regn, og vind og regn, og overskya og regn,regn,.... Høres det kjent ut?
Ha en fortsatt super tur og kos deg masse. Veldig kjekt at du skriver så detaljert om alt du opplever, det er nesten som om vi er med på turen din.

Stor klem fra tante Anne Grethe. (sko hilsa masse fra onkel og:))

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.